Det är Swedish Standards Institute, SIS, som i ett remissvar till Nya apoteksmarknadsutredningen menar att nationella standarder av vissa tjänster och moment på apotek kan öka kvaliteten på verksamheten gentemot kunder.
Bland annat menar SIS att ett särskilt kvalitetsledningssystem för apotek, liknande ISO 9001 som i dag används i ett antal branscher, ”sannolikt skulle kunna ge stöd i arbetet med att möta utvecklingen mot riskbaserad tillsyn och underlätta för apotek att nå god lag- och regelfyllnad och uppnå andra branschspecifika krav.” Vilka krav det kan röra sig om framgår inte i svaret.
Vidare ser SIS att kvaliteten på egenvårdsrådgivningen kan bli bättre och göras mer förutsägbar med en vägledning eller tjänstespecifikation. På det viset skulle också kunden enklare än i dag kunna bedöma om hen fått rättmätig rådgivning.
Likaså ser SIS att kontrollen av läkemedelsförsäljning utanför apotek, som i dag görs av kommuner, skulle kunna stödjas med en mer standardiserad vägledning.
En het fråga för apoteksbranschen är inrättandet av farmaceutiska tjänster på apotek. Även där skulle kvaliteten kunna säkras med nationella tjänstestandarder. En sådan skulle enligt SIS beskriva den lägsta accepterade nivån på den farmaceutiska tjänsten och bidra till en mer likvärdig kvalitet på olika apotek runt om i landet.
I dag finns inga SIS-standarder utfärdade för apotek, vilket dock inte betyder att det saknas riktlinjer för branschen.
– Det är relativt vanligt att verksamheter har egna branschstandarder. Men utifrån ett nationellt perspektiv kan det kanske finnas ett intresse från staten att ge verktyg till apotek för att säkra kvaliteten kring verksamheten med nationella standarder, säger Dan Nilsson, standardiseringschef på SIS.
Swedish Standards Institute är en ideell förening som organiserar och samordnar standardiseringen i Sverige. Föreningen säljer också standarder.