Jane Ahlqvist-Rastad, läkare på Läkemedelsverket
Att utreda och diagnostisera ett sjukdomstillstånd och ta ställning till bästa behandling är ofta komplicerat. Läkemedelsreklam ger i regel en alltför enkel lösning på ett komplext problem och patienten ges ej möj-
lighet att värdera behandlingsalternativen. DTC är dock i praktiken redan här, till exempel via internet och är svårkontrollerat. En möjlig kompromiss är att ge neutral informa-
tion om sjukdom och behandlingsalternativ tillsammans med informationen om läkemedlet.
Barbro Westerholm, ordf i Sveriges pensionärsförbund
Jag tycker man skall myndigförklara konsumenterna. De som har tillgång till internet kommer att kunna söka information om läkemedlen via till exempel Infomedica. Information finns också i Patient-Fass. Att då säga nej till reklam känns förmyndaraktigt. Men naturligtvis måste reklamen bli föremål för granskning och åtgärder om den är missvisande.
Anders Hernborg, distriktsläkare; SFAM:s läkemedelsråd
Vitsen med marknadsföring av receptbelagda läkemedel direkt till konsument är rimligen att öka försäljningen av dyrare läkemedel med större vinstmarginal. Vi har idag svårt nog att utbilda förskrivarna tillräckligt för att de skall kunna genomskåda reklamen. Vill man ha en mer kostnadseffektiv läkemedelsterapi, bör industrins reklam därför begränsas till förskrivarna. Med i framtiden utsuddade gränser mellan information till profession och allmänhet, inte minst på internet, blir denna begränsning svår att upprätthålla i praktiken. Än bör man dock inte ge upp ambitionen.
Ulf Edstedt,vd för Läkemedelsindustriföreningen, LIF
De nuvarande reglerna är föråldrade, inte minst mot bakgrund av utvecklingen inom IT-området. Allmänhetens rättighet att få tillgång till information och industrins skyldighet att informera om sina läkemedel måste vara grunden för vilka regler som skall gälla. Industrins information skall innehålla meningsfulla och balanserade sakuppgifter. Den skall redovisa ett läkemedels både positiva och negativa egenskaper. Uppfylls dessa krav skall också industrin ha möjlighet att informera allmänheten även om receptbelagda läkemedel.
Carola Lemne, vd på Danderyds sjukhus AB
Frågan tenderar att bli en antingen eller fråga. Antingen får inget ske, eller så blir det fullskalig och underförstått, oseriös marknadsföring. Med all den information och marknadsföring kring medicinska frågor som finns relativt okontrollerat på nätet verkar det inte rimligt att just läkemedel inte skulle få beskrivas eller marknadsföras direkt till konsument i Sverige och Europa. Då är det bättre att tillåta direktreklam under seriösa former och med vettiga spelregler!