De här är sista numret av Läkemedelsvärlden i design anno 2001. Nästa nummer kommer den 15 september, och för att du inte ska sätta höstkaffet i vrångstrupen vill jag redan nu berätta att det kommer att se helt annorlunda ut.
Åh, äntligen! utbrister nu några av er.
Nej! Jag orkar inte med fler förändringar, det är skönt med någonting man känner igen, tänker säkert några andra.
För att få ett hum om vad våra läsare anser inför en redesign av Läkemedelsvärlden har redaktionschef Ingrid Stenberg och jag samtalat med två fokusgrupper av läsare. Med i grupperna fanns representanter från olika delar av läkemedelsvärlden: personer med olika befattningar i läkemedelsindustrin, apoteksanställda, en klinisk farmacevt, personer som arbetar med utbildning, en riksdagsman med flera.
Självklart sa alla att de tyckte tidningen hade stora fördelar. Det är många intressanta artiklar, och det är en tidning man verkligen tänker att man ska läsa ? sen, kanske imorgon, eller när det finns tid? För det visade sig att nästan alla hade så stressigt omkring sig att den där läsningen aldrig blev av.
En annan fråga vi ställde var: Om Läkemedelsvärlden vore en person, hur skulle du beskriva den? Vilket kön, ålder, vilka egenskaper?
Båda fokusgrupperna var rörande överens om att Läkemedelsvärlden i så fall vore en man, cirka 50 år, lite grå, torr, inte så rolig, men seriös, kunnig och mycket trovärdig.
Det är dags för oss att ömsa skinn.
Mycket har hänt sedan 2001. Internet har befäst sin position som snabb nyhetsförmedlare och ett givet åsikts- och debattforum, vilket Läkemedelsvärldens nya webbplats är ett exempel på. Att ha nyhetssidor i ett månadsmagasin är inte längre gångbart. Däremot finns fortfarande behovet av initierade och problematiserande artiklar om aktuella händelser, och det är där vi kommer lägga tyngdpunkten i det tryckta magasinet. Seriös, trovärdig, kunnig ? kärnan i organismen Läkemedelsvärlden ska vi inte ömsa bort!
En annan känd förändring under 2000-talet är det ökade informationsflödet. Ögonen sorterar vant, snabbt och effektivt, och tålamodet är mindre. Det gäller för oss som gör magasin att varudeklarera bättre, annars blir tidningen liggande.
Det är intressant att se hur även tunga internationella medicintidskrifter har populariserats ett snäpp. Jämför till exempel NEJM, som lever kvar i den gamla skolan, med BMJ.
Vår målsättning är att Läkemedelsvärlden ska vara ett modernt magasin med fördjupat material om läkemedel som ett komplement till det snabba nyhetsflödet på webben.
Tanken är att magasinet ska kunna läsas på olika nivåer. Det kommer att bli bläddervänligare, så att även en stressad läsare kan få en snabb uppdatering. Men det kommer också att finnas läsglada längre artiklar för den som har lite mer tid.
Med detta vill jag önska alla våra läsare en riktigt härlig och vederkvickande sommar, och välkomna tillbaka till en spännande höst!