"Vi har inte haft med marknadsföringen att göra"

HUDKRÄMER FJÄRDE INLÄGGET, REPLIK PÅ LOUISE UNGERTHS  INLÄGG I LMV 1-2/07

27 mar 2007, kl 15:12
0

Annons

Med anledning av Louise Ungerths svar (LMV 1-2.07) på vår replik (LMV 12.06) skulle Adderma AB vilja göra ett förtydligande. I sitt svar i refererar Louise Ungerth till marknadsföringspåståenden som associerar till Adderma AB. Adderma har utvecklat och kliniskt prövat Dermyn. Adderma har därefter överlåtit rätten till produkten men har inte och har aldrig haft någonting med marknadsföringen till konsument att göra.

Louise Ungerth tycks mena att kliniskt mätbara och iakttagbara förändringar i huden gör antirynkprodukter till läkemedel. Syftet med antirynkprodukter måste rimligen vara att de ska förbättra utseendet i iakttagbara (och mätbara) avseenden. En kosmetisk produkt som gör huden mindre torr, fastare, mer elastisk eller minskar rynkors djup är enligt vår tolkning av gällande lagstiftning inte att förebygga, lindra eller bota en sjukdom. Kosmetiska produkter bör av nämnda skäl inte klassas som läkemedel. Möjligen kan konsumenternas krav på effektivare produkter och företagens strävan att uppfylla dem ha gjort att mer aktiva substanser kommit till användning. Kanske ligger det då närmare till hands att införa en ny kategori av kosmetiska produkter ?kosmeceutika? som förhandskontrolleras? Det skulle i så fall bli en fråga för EU-kommissionen och torde knappast vara genomförbart i brådrasket.

Gällande säkerhetslagstiftning garanterar, om den efterlevs, att konsumenterna tryggt kan inköpa antirynkprodukter. Marknadsföringslagen kräver också att marknadsförande företag kan styrka gjorda påståenden. Konsumentintresset av säkra och effektiva produkter skulle därför stärkas redan genom fler kontroller utan förändringar av lagstiftningen. Adderma uppskattar Louise Ungerths och Konsumentföreningens i Stockholm engagemang inom området.

Ulf Starlander
Martin Kempka
Adderma AB, Stockholm