Läkemedelsverkets beslut om nya distansregler ska ge konsumenterna säkrare hemleveranser av läkemedel. Det förklarar myndigheten i ett pressmeddelande om de nya omdebatterade föreskrifterna.
Att det dröjer ett helt år innan de träder i kraft ska ge nätapoteken tid att anpassa sig till de delvis skärpta säkerhetskraven.
– Från början hade vi föreslagit ett snabbare ikraftträdande, men vi har varit lyhörda för att branschen behöver få tid på sig att ställa om, säger enhetschef Annika Babra på Läkemedelsverket till Läkemedelsvärlden.
Kritik kvarstår
Som Läkemedelsvärlden tidigare rapporterat spikades de nya distansreglerna nyligen efter mycket diskussioner och två remissomgångar. De börjar gälla 1 november 2025. Från och med då blir det förbjudet att lämna läkemedelsförsändelsen obevakad utanför adressatens ytterdörr, ovanpå eller bredvid postlådan eller liknande.
Leverantören måste antingen överlämna läkemedelsförsändelsen till adressaten personligen eller lägga den i brevinkastet eller postlådan. Nätapoteket kan också, precis som i dag, välja andra leveranssätt, som till exempel leveransbox eller utlämningsställe.
Men vissa företrädare för nätapoteksbranschen är fortfarande kritiska till de kommande regelskärpningarna. I en debattartikel hos Svensk farmaci uppmanar företaget Meds vd Björn Thorngren Läkemedelsverket att pausa införandet.
Vill pausa nya distansregler
Björn Thorngren är kritisk mot att myndigheten inte har gjort någon systematisk undersökning av de problem som de nya distansreglerna ska lösa. Björn Thorngren efterlyser underlag om hur ofta läkemedelsförsändelser blir stulna, skadade eller hamnar fel.
“Vi uppmanar Läkemedelsverket att ta en paus i införandet, och genomföra den grundliga undersökning av för- och nackdelar som så många har efterfrågat. Vi har framgångsrikt levererat hundratals miljoner apotekspaket hem till dörren i snart 20 år, det finns tid att göra det arbetet och därmed undvika gissningar”, skriver Meds vd.
Läkemedelsverkets Annika Babra menar dock att det underlag myndigheten har är fullt tillräckligt.
– Även om vi inte vet exakt hur vanligt det är så får vi återkommande rapporter från både apotek och privatpersoner om olika brister vid hemleveranser. Vi får bland annat klagomål från konsumenter som uppger att deras försändelse inte nått fram till dem eller att den har hittats uppbruten och tömd på sitt innehåll, säger hon.
– Vi har gjort en sammanvägd bedömning av sådana här rapporter under flera år.
Vill skydda mottagarna
Annika Babra framhåller att Läkemedelsverkets fokus i detta arbete är att skydda läkemedlens kvalitet och mottagarna.
– Det är vårt uppdrag och det tar vi på allvar. Därför behöver reglerna uppdateras. Det har sett likadant ut under lång tid samtidigt som näthandeln med läkemedel har ökat explosionsartat.
Men kan det inte bli väldigt krångligt med hemleveranser av läkemedel på platser där det är långt till närmaste utlämningsställe eller leveransbox?
– Vi kommer att följa upp genomförandet av de nya föreskrifterna och får då också se vad de får för effekter. Branschen har nu ett år på sig för anpassningen. Kanske kommer det nya lösningar, men det är inte vår sak att bestämma hur lösningarna i så fall ska se ut, säger Annika Babra.
Planerar informationsinsatser
Hon berättar också att myndigheten planerar olika informationsinsatser om de nya distansreglerna under 2025 för att underlätta nätapotekens anpassning. Både en skriftlig vägledning och webbinarier planeras.
– Nu när beslutet om föreskrifterna är fattat, kommer vi att kunna möta branschen i en dialog under nya förutsättningar.