Flera stora sociala medier-aktörer har under året vidtagit åtgärder för att begränsa spridningen av falsk information om vaccin, något som Läkemedelsvärlden tidigare rapporterat om.
Nu går plattformar som Pinterest, Instagram och Facebook ett steg längre och lyfter dessutom fram innehåll om nyttan med vaccin och information om vacciners säkerhet.
Först ut var ”bildanslagstavlan” Pinterest som förra veckan meddelade att man ska dirigera användare som söker information om vaccin till sidor från stora folkhälsoorganisationer med trovärdig information.
Nu tar Facebook ett liknande initiativ, skriver The Guardian. Människor som diskuterar vaccin i grupper på Facebook och Instagram, eller som använder vissa hashtaggar kopplade till vaccin och kommer att visas en ”utbildande modul” om vaccinsäkerhet och länkar kommer att ta dem till sidor med vetenskapligt korrekt innehåll om vaccin.
Användare i USA kommer att hänvisas till sidor från den amerikanska smittskyddsmyndigheten Centre for disease control, CDC, medan användare i resten av världen kommer att omdirigeras till sidor från Världshälsoorgansiationen WHO.
WHO:s generaldirektör Tedros Adhanom Ghebreyesus säger till The Guardian att han välkomnar initiativet att hänvisa de miljontals användare av Facebook och Instagram till WHO:s ”korrekta och trovärdiga vaccininformation …”.
Initiativet kommer i en tid då mässling åter har fått fäste globalt, i delar av Europa och i USA. För en tid sedan rapporterade WHO att ungefär 90 000 fall av mässling rapporterats i den europeiska regionen under första halvåret i år, vilket är fler än det totala antalet rapporterade fall under förra året. Dessutom konstaterar WHO att fyra europeiska länder (Albanien, Tjeckien, Grekland och Storbritannien) som fram tills nu ansetts som mässlingsfria, inte längre är det.
Att antalet fall av mässling ökar beror på för låg vaccinationstäckning i vissa grupper. Orsakerna till det är flera, i vissa fall handlar det om tillgänglighet till vaccin och krångliga system för att kunna vaccineras, medan det i andra fall handlar om felaktig information och en ökad skepticism till vaccin.
En rapport från brittiska folkhälsomyndigheten The Royal society for public health i början av året visade att hälften av alla småbarnsföräldrar i Storbritannien hade utsatts för vilseledande information på nätet om biverkningar med vaccin. Och i februari kunde en granskning av The Guardian visa att vaccinkritiskt innehåll på Facebook rankades högre än vetenskapligt vederhäftigt sådant av plattformens algoritmer.
Det nu tagna initiativet från Facebook är ett resultat av flera månaders diskussion med WHO för att minska spridningen av desinformation om vaccin.
– Stora digitala plattformar har ett ansvar gentemot sina användare att se till att de kan få tillgång till fakta om vacciner och hälsa. Det skulle vara bra att om sociala medier och sökplattformar samarbetade i detta för att utnyttja sin kombinerad räckvidd. Vi vill att digitala aktörer ska göra mer för att göra det känt över hela världen att vacciner fungerar, säger Tedros Adhanom Ghebreyesus till the Guardian.