Uppgången för nätapoteken i Sverige fortsatte även under det tredje kvartalet 2024. Det visar Postnords e-handelsundersökning E-barometern. ”Onlineapotekens framgångssaga fortsätter”, skriver E-barometern.
Ända sedan pandemin har nätapoteken, som Läkemedelsvärlden tidigare rapporterat, varit den e-handelsbransch som har den starkaste utvecklingen. I den nya rapporten är apoteken de enda e-handelsföretagen som uppvisar en tvåsiffrig tillväxt jämfört med tredje kvartalet 2023.
Nätapotekens försäljning ökade med 19 procent. På andra plats ligger nätförsäljningen av kläder och skor som ökade med 9 procent. Även dagligvaror, böcker och media, sport och fritid samt möbler och inredning ökade. Nätförsäljningen av hemelektronik och byggvaror minskade däremot. Sammantaget växte e-handeln med 5 procent.
Priset främjar uppgången för nätapoteken
E-barometern görs av Postnord i samarbete med undersökningsföretaget HUI research. Undersökningen publiceras en gång per kvartal.
Den bygger varje gång på fyra konsumentundersökningar med omkring 1 000 svarande personer vardera, samt en företagsundersökning. Konsumentundersökningarna sker med hjälp av en webbpanel och i ett riksrepresentativt urval av personer i åldrarna 18-79 år.
Konsumentundersökningarna bakom rapporten visar att prisskillnaderna mellan nätapotek och fysiska apotek är en av de viktigaste förklaringarna till att allt fler köper sina läkemedel online. Priset är ofta påtagligt lägre på nätet.
Dessutom bidrar praktiska skäl som att man enkelt kan få hemleverans.
Receptläkemedel största kategorin
Det genomsnittliga köpbeloppet bland dem som handlat läkemedel på nätet de senaste 30 dagarna var 480 kronor.
Av nätapotekens omsättning under det tredje kvartalet stod receptläkemedel för 52 procent, receptfria läkemedel för 8 procent och andra produkter och tjänster för 40 procent.