Forskaranalys:
Tveksamma tester säljs med feministisk retorik
Foto: Istock

Tveksamma tester säljs med feministisk retorik

Tester för att mäta fruktsamhet respektive brösttäthet är två exempel på den kritiserade marknadsföringen.

21 feb 2024, kl 10:48
0

Annons
Minna Johansson

Minna Johansson. Foto: Fredrik Johansson.

Företag marknadsför medicinska tester som saknar stabilt vetenskapligt stöd med hjälp av feministisk retorik. Det menar en internationell forskargrupp som belyser frågan i en kritisk vetenskaplig analys i tidskriften BMJ.

Utnyttjar feministisk retorik

Tidigare har bland andra tobaksindustrin använt reklambudskap om kvinnors rätt till självständighet och makt över sitt liv i sin marknadsföring, skriver forskarna i analysen.

De hävdar att denna typ av marknadsföring med feministisk retorik nu har flyttat över till hälsosektorn. Där använder företag i dag, enligt forskarna, argument om kvinnors rättigheter till att sälja medicinska tester och behandlingar. Ofta med tveksamt vetenskapligt stöd.

”Kvinnors hälsa kapas”

Minna Johansson, specialistläkare i allmänmedicin och forskare vid Göteborgs universitet, är en av författarna bakom den vetenskapliga analysen. Bakom publiceringen står även forskare vid University of Sydney och University of Queensland i Australien.

– Det är provocerande att kvinnors hälsa kapas av kommersiella intressen på det här sättet, säger Minna Johansson i ett pressmeddelande.

– Budskap om kvinnors rätt att bestämma över sina egna kroppar används för att sälja ovetenskapliga test och behandlingar med risk för skada, och utan att informera kvinnor om osäkerheten kring effekten, säger Minna Johansson.

Säljer hormontest med feministisk retorik

I sin studie analyserar forskarna två aktuella exempel.

Det första gäller kvinnors fertilitet, där det finns ett blodtest för så kallat anti-müllerskt hormon som kan kopplas till hur många ägg som finns i kvinnans äggstockar. Det saknas dock vetenskapligt stöd att detta kan förutse en kvinnas chanser att bli gravid, framhåller forskarna.

Ändå säljer fertilitetskliniker och företag testet till kvinnor på nätet med reklamfraser som “Information är makt och låter dig ta kontroll över din fertilitet.”

Tester som mäter brösttäthet

Forskarnas andra exempel gäller teknologier för att mäta brösttäthet. Hög brösttäthet ökar risken för bröstcancer.

Men forskarna menar att många av metoderna för att mäta brösttäthet är osäkra. Och att den vetenskapliga evidensen för att det är till nytta att mäta brösttäthet i förebyggande syfte är långt ifrån robust.

Ändå har diagnostikföretag medverkat till att driva på en opinion, främst i USA, för att kvinnor ska ha rätt att veta om de har täta bröst.

Efterlyser mer resurser till kvinnohälsa

Undersökningarna kan vara till nytta för några, men skadar många andra genom att skapa ångest och leda till onödiga undersökningar, menar forskarna.

– Kvinnors hälsa har historiskt sett varit underprioriterad. Både inom vården och medicinsk forskning behöver kvinnors hälsa få mer resurser, säger Minna Johansson.

– Men företag som tjänar pengar på att sälja tester och behandlingar som inte behövs hjälper inte, säger Minna Johansson.