Tusentals klagade på Apotekets öppettider

Under perioden januari-november förra året kom det in över 7 300 klagomål till Apotekets kundcentrum. Många klagomål gällde Apotekets öppettider.

7 jan 2004, kl 12:24
0

Annons

Apotekets begränsade öppettider är det som de flesta varit missnöjda med. Målsättningen är därför att öka antalet kvällsöppna försäljningsställen säger informationsdirektör Thony Björck till tidningen Metro. Apoteket har sedan flera år bara ett dygnetruntöppet apotek, Scheele, i Stockholm. Ett fåtal apotek har kvällsöppet och ännu färre har söndagsöppet.

Tack vare att fler farmaceuter nu har utbildats planeras i år enligt Thony Björck ytterligare 50 till 60 kvällsöppna apotek i landet. Det handar nästan uteslutande om apotek som ska anpassa sina öppettider till ett köpcentrum.

Antalet klagomål till Apotekets kundcentrum har ökat de senaste två åren. Förutom öppettider har många kunder synpunkter på vilken sorts medicin de fått av apotekspersonalen. När farmaceuten bytt ut det ordinerade läkemedlet mot ett likvärdigt preparat hör patienten ofta av sig till kundcentrat.

I en kommentar till Läkemedelsvärelden säger Andreas Rosenlund, pressekreterare på Apoteket:

? Apotekets kundcentrum tog under 2003 emot 4,4 miljoner telefonsamtal. Av dessa rörde 7 086 någon form av
klagomål. Hälften av dessa, 3 377, rörde frågor som berörde lokala apotek, till exempel öppettider. Då bör man också veta att Apoteket uppmanar kunder att inkomma med klagomål och synpunkter eftersom vi vet att det utvecklar verksamheten. Apoteket får även ta emot klagomål som rör läkemedel generellt, förpackningar, biverkningar och så vidare. När det gäller klagomål på lokala apotek så hanteras de i första hand lokalt. Till exempel om det gäller klagomål på öppettiderna så hanteras de lokalt av chefer på apoteksområdesnivå eller på distriktschefsnivå. Exakt hur många klagomål som rör just öppettiderna finns det idag ingen statistik på.