Turbulens på svenska Pfizer

Ett försenat Genotropinprojekt blev spiken i kistan för Pfizers fabrik i Stockholm. Men också inom marknadssidan väntas nedskärningar. Lars Gunneflo, chef för marknadsbolaget, slutar den första november.

21 okt 2005, kl 11:32
0

Annons

Vid sammanslagningen för snart tre år sedan fanns cirka 3 900 anställda i Pharmacia i Sverige och 300 på Pfizers svenska bolag. Nu är man nere i cirka 2 700. Och färre ska det bli.

När det Genotropindevice man lagt ut på en tillverkare blev försenat beslutade koncernledningen att till årsskiftet 2007/08 lägga ned hela produktionen i Sverige och flytta den till två anläggningar i Tyskland och Belgien.

Då försvinner ytterligare cirka 500 jobb.

? När det gäller läkemedel handlar det om att vara snabbt framme och när det gick snett hos tillverkaren började man ifrågasätta hela verksamheten. Det var tyvärr mycket som föll i samband med det, säger Ingela Widén, facklig företrädare för SIF på Pfizer.

Även om det blev spiken i kistan för fabriken i Stockholm kan det också ses som en del i de globala rationaliseringar som koncernen aviserat.

Gunneflo startar eget

Också marknadsbolaget står inför stora förändringar. Man har redan dragit ned på personal och ytterligare kanske 50-60 personer väntas bli uppsagda.

En av dem som slutar är chefen sedan åtta år, Lars Gunneflo.
Och nu går ryktet att han ombetts sluta eller med andra ord fått sparken.

? Det blir alltid snack när sådana här saker händer. Jag har fått uppskattning för vad jag gjort, det vill säga tagit Pfizer från att ha varit ett litet företag i Sverige till Sveriges största. Alla sådana företag går in i nya faser och nu vill jag, som i grunden är en entreprenör, sätta ett eget bolag i verket.

Den sista oktober lämnade han företaget.

? Jag är övertygad om att Pfizer är störst i Sverige också om fem år.

Men visst kommer det att ske stora förändringar inom marknadsbolaget de närmaste åren, säger han.

? Alla sådana här bolag går in i nya faser. Det gäller att förändra strukturerna i bolaget för att bli mer kundanpassad. Konsulentrollen kommer till exempel att bli en annan. Man kommer att få arbeta bredare än bara med läkemedel.