Farmaceutiska tjänster – vad händer nu?
Apoteksbranschen tror på premiär redan under 2025
Seminariet om slutrapporten hölls i Apotekarsocietetens anrika bibliotek. Övre raden: Forskarna Björn Wettermark och Sofia Kälvemark Sporrong, Uppsala universitet, samt chefsfarmaceut Fredrik Boström, Sveriges apoteksförening. Nedre raden: Agneta Karlsson, generaldirektör vid Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, samt projektledare Anna Montgomery, även hon vid TLV. Foto: Helene Wallskär

Apoteksbranschen tror på premiär redan under 2025

Apoteksföreningens Fredrik Boström är hoppfull om politiska beslut som möjliggör första steget.

18 dec 2024, kl 07:26
0

Annons

Kan det bli premiär för farmaceutiska tjänster på svenska apotek redan under nästa år? Det tror i alla fall Fredrik Boström, chefsfarmaceut hos Sveriges apoteksförening.

– Ja, faktiskt. Om vi får de politiska besluten så tror jag att apoteken kan komma i gång med tjänsten inhalationsvägledning i ett första införandesteg med en tillfällig teknisk övergångslösning under 2025, säger han.

Två farmaceutiska tjänster

Som Läkemedelsvärlden rapporterat presenterade Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV, i måndags sin slutrapport till regeringen inom det fyraåriga uppdraget om försöksverksamhet med farmaceutiska tjänster. En farmaceutisk tjänst definieras som en strukturerad extrainsats som farmaceuter på apotek utför för att förbättra kunders läkemedelsanvändning.

Tjänsten ska, enligt TLV:s definition, ligga utanför apotekens grunduppdrag om läkemedelsinformation och samtidigt inte vara hälso- och sjukvård. I projektet har TLV testat och utvärderat två farmaceutiska tjänster. Detta tillsammans med bland andra apoteksbranschen och forskare i Uppsala.

De två testade tjänsterna kallas Inhalationsvägledning respektive Apotekens läkemedelssamtal. Inhalationsvägledning är till för astma- och kolpatienter (kol=kroniskt obstruktiv lungsjukdom) som tar läkemedel med inhalator.

Den andra tjänsten – Apotekens läkemedelssamtal – riktar sig till personer som fått sitt första recept på blodfettsänkande statiner. Den består av två samtal.

Seminarium om slutrapporten

TLV:s slutsats i den nya rapporten är att det går att införa de två tjänsterna på svenska apotek med rätt finansiering, reglering och tekniska lösningar. TLV föreslår att staten ska finansiera farmaceutiska tjänster via ett statligt ramanslag. Apoteken ska få ersättning för varje gång en av tjänsterna utförs – 105 kronor per gång för inhalationsvägledning och 150 kronor för det första läkemedelssamtalet respektive 265 kronor för det andra.

Detta skulle ge apoteken ett årligt bidrag på omkring 18 miljoner kronor för inhalationsvägledning och 5,8 miljoner för läkemedelssamtal. För att förhindra fusk ska apotekens bidragsansökningar vara offentliga och Läkemedelsverket, TLV och Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, ska utöva tillsyn.

I går på tisdagen bjöd myndigheten in till seminarium om slutrapporten. Många av dem som medverkat i projektet var på plats. En av dem var Fredrik Boström, chefsfarmaceut i Sveriges apoteksförening, som varit en viktig samarbetspartner i TLV-projektet. Han är optimistisk om möjligheten till en premiär för farmaceutiska tjänster under det kommande året.

– Alla förutsättningar finns på plats. Nu väntar vi på politiken, framhöll han i sin presentation.

Vill börja med inhalationsvägledning

När Läkemedelsvärlden talar med Fredrik Boström efter seminariet utvecklar han sina tankar. Han hoppas att regeringen ska följa TLV:s förslag att införa de farmaceutiska tjänsterna steg för steg. För att införa läkemedelssamtalen behövs ny reglering och E-hälsomyndigheten behöver få i uppdrag att ta fram en teknisk lösning för att apoteken ska kunna rapportera in utförda tjänster.

Men inhalationsvägledning går däremot, anser TLV, att införa på ett förenklat sätt under en övergångsperiod. Därför föreslår myndigheten att regeringen ska besluta om en sådan stegvis premiär för farmaceutiska tjänster där inhalationsvägledning kommer först.

– Det blir enklast att börja så, anser även Fredrik Boström.

Kan hinna premiär för farmaceutiska tjänster

I projektet testade omkring 800 farmaceuter på 150 apotek tjänsten inhalationsvägledning under tre månader och genomförde sammanlagt omkring 8 000 vägledningar. Kunden får visa hur hen brukar göra med inhalatorn och farmaceuten ger vid behov råd om en effektivare hantering och inhalationsteknik.

De medverkande farmaceuterna hade fått en särskild utbildning och hittade i ungefär hälften av fallen saker som kunden kunde förbättra.

– Visserligen är vi alldeles i slutet av 2024 nu, men jag tror ändå att apoteken kan hinna börja med inhalationsvägledning under nästa år om regeringen beslutar det. Vi har lärt oss mycket under projektet och vet vad vi ska göra, säger Fredrik Boström.

– Samtidigt kommer apoteken förstås att behöva en del tid för förberedelser. Man kan till exempel behöva anpassa scheman. Och farmaceuterna behöver få utbildning för uppgiften. Även de som gick utbildningen tidigare kan behöva göra det igen.

Uppsalaforskare utvärderade

Forskare vid Uppsala universitet har inom projektets ram utvärderat de två tjänsterna. De redovisar utvärderingen i en slutrapport. Beträffande inhalationsvägledning gjorde de en genomgång av befintlig forskning och hittade 22 tidigare studier som sammantaget visar att insatsen kan ge bättre läkemedelsanvändning.

När det gäller läkemedelssamtal var utvärderingen mer omfattande. Syftet med tjänsten är att få patienter som får recept på blodfettsänkande statiner att börja och fortsätta ta läkemedlet enligt läkarens ordination.

Tjänsten testades under sex månader på 141 apotek av cirka 550 specialutbildade farmaceuter. Det var sammanlagt 902 apotekskunder med förstagångsrecept på statiner som tackade ja till läkemedelssamtal och fick båda de samtal som ingår i tjänsten.

Ökade följsamheten efter ett år

Forskarna gjord enkätstudier med både kunder och farmaceuter samt en registerstudie för att se om kunderna fortsatte att ta ut statiner ett år efter starten. Försöksgruppen jämfördes med en kontrollgrupp som enbart fick den vanliga standardservicen på apoteket.

Forskarna såg att försöksgruppen hade mer kunskap om behandlingen och kände sig tryggare med den. Och efter ett år var det signifikant större andel i försöksgruppen som fortsatte med medicineringen.

Detta gällde även efter att forskarna justerat resultaten med hänsyn till skillnader i bland annat socioekonomi och beträffande bostadsort. Något som kom fram var nämligen också att det fanns tydliga skillnader mellan försöksgrupp och kontrollgrupp när det gällde ålder, utbildning, inkomst och hälsa.

De som erbjöds läkemedelssamtal och tackade ja var yngre, friskare, hade högre utbildning och tjänade mer än de som enbart fick standardservice.

Fortsätta utveckla arbetssätten

I TLV-rapporten diskuterar författarna detta och menar att den farmaceutiska tjänsten inte verkar nå dem som kanske skulle behöva den allra mest. Fredrik Boström kommenterar detta:

– Även om vi inte når alla med exempelvis inhalationsvägledning så är det en stor folkhälsosatsning som visat sig kunna nå många och som hjälper dem som tar del av den. Det kan vara så att de vi inte når behöver någon annan typ av stöd, säger han.

– I så fall kanske apotekens ökade insatser kan frigöra resurser hos hälso- och sjukvården att satsa mer på denna grupp?

Han framhåller också att apoteken kommer att behöva fortsätta utveckla sina arbetssätt för att nå ut ännu mer med de nya tjänsterna.

– När det gäller inhalationsvägledning är patienterna ofta tonåringar som vi inte träffar på apoteket eftersom det är föräldrarna som hämtar ut deras läkemedel. Där har vi till exempel prövat en del med att göra inhalationsvägledning digitalt. Det har fungerat och är säkert något som går att vidareutveckla.