Till telefonjouren kan man ringa dygnet runt och få svar på sina frågor av sjuksköterskor. Förutsatt att frågorna handlar om Efexor Depot.
? Det är för att vi ska kunna kvalitetssäkra svaren, säger Anna Linton på Wyeth Lederle. Personalen som svarar på frågorna har tillgång en databas om vårt läkemedel, men inte till andra företags. Efexor Depot förskrivs mot depression och generaliserat ångestsyndrom.
? Många frågor handlar om biverkningar och vi kan inte garantera svaren när det handlar om andra företags läkemedel.
Lanseringen av den här tjänsten har precis kommit igång. Men tanken är att läkaren i samband med att han eller hon förskriver läkemedlet ska informera patienten om telefonjouren.
Satsning på deprimerade
Telefontjänsten sköts av företaget Telefonakuten och är en del i Wyeth Lederles satsning under namnet Contactus.
Under samlingsnamnet ingår en webbsida som när den är klar ska innehålla frågespalter, berättelser från patienter, skattningsskalor mm.
Bildandet av patientgrupper på vårdcentraler ingår också i konceptet. Wyeth Lederle bistår vårdcentraler som vill starta grupper för deprimerade patienter. I de grupperna är det inte något krav att man äter just Efexor Depot.
SMS- service är den fjärde delen i Contactus. Den som har svårt att komma ihåg sin medicinering ska få hjälp med det.