Tag: Marknadsföring
Läkare marknadsför sig på företagens hemsidor
Cirka 250 läkare annonserar gratis på företagen Eli Lillys, Pfizers och Bayers hemsidor för erektil dysfunktion. Enligt Läkarförbundets jurist finns det inga avtal eller lagar som hindrar den här kopplingen mellan företag...
21 mar 2005, kl 11:31
?I den bästa av världar borde vi förbjuda marknadsföring?
För några veckor sedan var Joel Lexchin i Sverige för att föreläsa. Läkemedelsvärlden passade på att diskutera läkemedelsreklam med denne skeptiker, som på WHO:s uppdrag satt samman en databas om marknadsföring av...
19 okt 2004, kl 18:23
Efterfrågan ska
styra utbildning från industrin
Stockholms läns landsting är det första landsting som sluter ett eget avtal med Läkemedelsindustriföreningen.
15 jun 2004, kl 13:56
Begränsat vetenskapligt värde vägs upp av reklamens kraft
Bara vetenskapliga data räcker inte långt för att nå en hög försäljning. Det konstateras i en ny rapport från Nepi.
I studien visar författarna hur en intensiv marknadsföring påverkar läkarnas val av...
17 maj 2004, kl 14:12
"Kampanj för Cialis var grovt övertramp"
Lillys intensiva kampanj för impotensmedlet tadalafil (Cialis) i höstas utgjorde ett kraftigt övertramp mot branschreglerna för marknadsföring, enligt Läkemedelsindustrins informationsgranskningsman, IGM.
13 feb 2004, kl 11:17
Stockholm stoppar industrins kontakter med läkare
Nu stramas kontakterna mellan industrin och läkarna i Stockholm åt. I fortsättningen ska det bli varken luncher, resor eller pennor.
29 jan 2004, kl 11:40
Tuffare regler för läkemedelsindustrin
På LIF:s styrelsemöte i går tisdag beslutades att LIF till de andra avtalsparterna ska föreslå en rad förändringar till nu gällande avtal för umgänge mellan läkemedelsföretagen och personal från sjukvården.
19 nov 2003, kl 13:59
Oklart vad som händer om LFN:s regler inte följs
I marknadsföringen ska företag tala om vilka villkor som gäller för subvention. Men vad som händer om ett företag inte gör det är oklart.
19 sep 2003, kl 17:19
Oklart vad som händer om LFN:s regler inte följs
I marknadsföringen ska företag tala om vilka villkor som gäller för subvention. Men vad som händer om ett företag inte gör det är oklart.
19 sep 2003, kl 17:19
Oklart vad som händer om LFN:s regler inte följs
I marknadsföringen ska företag tala om vilka villkor som gäller för subvention. Men vad som händer om ett företag inte gör det är oklart.
19 sep 2003, kl 17:19
Årets lyckokast och bottennapp utsedda
SFAM har nu utsett årets bästa och sämsta läkemedelsannonser. Glaxosmithkline får Lyckokastet medan Pharmacia belönas med Bottennappet.
16 okt 2002, kl 18:11
Slaget om patientopinionen
Opinionsundersökningar och kartläggningar är en möjlighet att få veta vad folk tycker och hur saker förhåller sig. Men de är också en viktig del i marknadsföringen. Med statistik kan man som bekant...
21 mar 2002, kl 13:13