Annons
Strängare krav för homeopati i USA

Strängare krav för homeopati i USA

Amerikanska konsumentverket stramar upp riktlinjerna för hur homeopatiska preparat får marknadsföras.

21 nov 2016, kl 13:32
0

Annons

I ett nytt policydokument ställer den amerikanska motsvarigheten till konsumentverket och konkurrensverket, the Federal Trade Commission, FTC, samma krav på homeopatiska produkter som på andra preparat som gör anspråk på att fungera läkande eller behandlande. Det innebär att alla företag som säljer dessa produkter i USA måste stå på en tillförlitlig vetenskaplig grund för att påstå att en deras produkter har någon verkan.

Homeopati är sedan 1700-talet en alternativ medicinsk teori. Den baseras på antagandet att ett sjukdomsalstrande ämne i grav utspädning kan bota personer från samma sjukdom. Inga vetenskapliga studier har kunnat bevisa detta antagande.

Även i Sverige har åtgärder tagits för att strama upp kring marknadsföring och försäljning av alternativa hälsoprodukter. I somras beslöt den svenska regeringen att ta bort möjligheten till dispens för antroposofiska medel som har funnits sedan 1993. Från och med 2018 ska ingen särreglering finnas för antroposofiska medel i den svenska lagstiftningen.

Amerikanska FTC konstaterar att då homeopatiska produkters verkan endast baseras på traditionella homeopatiska teorier och inga riktiga vetenskapliga metoder, innebär det att marknadsföringen av dessa produkter sannolikt är vilseledande. Men med tydlig tilläggsinformation kan de homeopatiska produkterna ändå följa lagen. För detta krävs att etikett och förpackning har tydlig information där det står att det inte finns några vetenskapliga bevis att preparat fungerar, och att teorin om produktens effekt endast bygger på homeopati, vilket inte accepteras av medicinska experter av idag.

Previous article ”Närmast en skandal”
Nästa artikel Svenska register grunden för nytt industrisamarbete