Med tidningsannonser, broschyrer och anslag utomhus och i tunnelbanor ska svenska folket lära sig om den nya apoteksmarknaden. På söndag den 25 oktober inleds en informationskampanj som Läkemedelsverket och Apoteket Omstrukturering, OAB, gemensamt står bakom. Syftet är att sprida fakta om vilka förutsättningar som kommer att gälla framöver.
Kampanjen, som tagits fram tillsammans med företagen Mix Public Relations och Narva har kostat totalt 11 miljoner kronor. Men enligt Anna Lena Boucht, informationschef på OAB, har man fått mycket för pengarna.
– Då ingår allt från utomhusannonser, annonser i tv- och dagspress till broschyrer och faktablad,
säger hon.
Enligt Anna Lena Boucht är det viktigaste budskapet att det mesta kommer att vara som tidigare även i framtiden.
– Vi vill genom kampanjen svara på de frågor som finns, inte minst handlar det om att berätta att väldigt mycket är precis som tidigare. Det ska till exempel finnas minst en farmacevt på varje apotek, säger Anna Lena Boucht.
En del av kampanjen går ut på att visa upp den nya apotekssymbolen. Dekaler med det gröna korset kommer att sättas upp på alla befintliga apotek under november i ett första steg. En annan del informerar om att apoteksombuden kommer att finnas kvar under en period och att högkostnadssystemet blir kvar. Det kommer också att finnas faktablad på 16 olika språk.
Förutom kampanjen öppnar också sajten www.apoteksnyheter.se med information om omregleringen. På vardagar kan intresserade även ringa på telefon 020-248 248 för att få svar på sina frågor.
Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läs mer
Åtminstone de affischer med enbart blå pratbubbla för mina tankar till Coop. Jag tänkte “jaha, ska Coop sälja läkemedel” i flera dagar innan jag insåg att affischerna hörde till denna kampanj…