Varje år delar Apotekarsocieteten och sektionen för läkemedelsinformation ut priset Bästa patientinformation. 2019 års utmärkelse gick till företaget ALK Nordic och deras behandlingsstödjande sajt allergivaccination.se med motiveringen ”Ett koncept som skapar konkret nytta för patient, vård och samhälle …”.
– Det är naturligtvis jättekul att få bekräftelse för vårt arbete med detta, säger Maria Airey, digital projektledare på ALK Nordic, vid prisutdelningen tidigare i dag torsdag.
Allergivaccination.se, med tillhörande app, vänder sig till patienter som genomgår en så kallad allergen immunterapi. Terapin, även kallad allergivaccination, innebär att patienten via injektioner eller tabletter får standardiserade doser av det allergen man är allergisk mot. Syftet är att ställa om immunförsvaret och lära det att inte reagera mot det aktuella allergenet.
Allergivaccination under lång tid
Behandlingen måste dock ske under lång tid och patienter som får injektioner behöver upp till 40 injektioner under en tidsperiod på tre år. Vid tablettbehandling ska patienten i stället under tre års tid ta en tablett varje dag. Det är för tablettbehandlingen som den nu prisade sajten och appen tagits fram.
– Vid sprutbehandling gör patienten 40 besök i hälso- och sjukvården, vilket ger en väldigt god uppföljning. Med tabletter blir behandlingen tillgänglig för fler samtidigt som större ansvar läggs på patienten, säger Anna Nyman Lind, produktchef på ALK Nordic.
– Tanken med allergivaccination.se är att det ska vara en digital kompis. Den ska hjälpa patienten från det att man får sin första tablett tills att man efter tre år förhoppningsvis har nått målet med allergivaccinationen, att bli så besvärsfri som möjligt.
På sajten och i appen finns bland annat information om behandlingen och ett tillhörande kunskapstest. Det finns också en interaktiv dagbok där patienten kan fylla i hur hen mår och som kan användas för att tillsammans med sin vårdgivare utvärdera behandlingen.
– Via appen kan man också få utskick av pushnotiser med stödjande meddelanden under behandlingens gång och påminnelser om att ta och hämta ut sin medicin, säger Maria Airey.
Fyra var nominerade
Än har man inte utvärderat användningen av appen eftersom den lanserades i slutet av förra året, men Maria Airey säger att de signaler man fått från patienter och vårdgivare har varit positiva.
Vad betyder den här utmärkelsen för er?
– Det är alltid roligt att få positiva omdömen och bekräftelse på det man lägger ned tid på. Vi kommer att fortsätta utveckla våra digitala verktyg för patienterna. Priset motiverar oss att fortsätta arbeta med detta och pushar oss vidare, säger Anna Nyman Lind.
Totalt var fyra bidrag nominerade till priset 2019. Bidragen bedömdes av en jury bestående av representanter från Apotekarsocieteten, stiftelsen Nepi, Läkarförbundet och en patientrepresentant. Med i juryn var också en representant från 2018 årets pristagare som utgjordes av Apoteket AB och läkemedelsföretaget MSD och som belönades för projektet Hälsoaktiv.