Stöd till diabetiker prisades för bra patientinformation
Apotekarsocietetens pris Bästa patientinformation gick i år till projektet Hälsoaktiv, som är ett samarbete mellan läkemedelsföretaget MSD och Apoteket AB. På bilden pristagarna Karna Wisenius, Apoteket AB och Niclas Carlsson, MSD. I mitten Karin Meyer, vd för Apotekarsocieteten, som delade ut priset.

Stöd till diabetiker prisades för bra patientinformation

Ett samarbetsprojekt mellan läkemedelsföretaget MSD och Apoteket AB får priset Bästa patientinformation.

20 sep 2018, kl 15:36
0

Annons

Projektet Hälsoaktiv, för stöd till patienter med diabetes typ 2, får Apotekarsocietetens årliga pris Bästa patientinformation. Bakom priset står föreningens sektion för läkemedelsinformation, som med utmärkelsen vill lyfta fram goda exempel på nya sätt att nå patienter med information om deras läkemedel.

Hälsoaktiv är ett samarbetsprojekt mellan läkemedelsföretaget MSD och Apoteket AB, med syfte att stödja och motivera patienter med diabetes typ 2 till ökad följsamhet till läkemedelsbehandling och positiva beteendeförändringar rörande till exempel kost och motion.

– Många gånger när man kommer till vården får man information om att man är sjuk, men man kanske inte känner sig sjuk. Sedan går man därifrån med ett läkemedel som man kanske inte känner någon effekt av. Även om informationen varit bra kan man känna sig lite ensam i den situationen. Hälsoaktiv försöker fylla gapet mellan interaktionerna i vården, och där har apoteken en nyckelroll, säger Niclas Carlsson på MSD, som tillsammans med Karna Wisenius från Apoteket AB, tog emot priset.

Hälsoliv lanserades för ett och ett halvt år sedan och har erbjudits alla patienter med diabetes typ 2 med en viss tablettbehandling, som hämtat ut diabetesläkemedel på något av apoteket AB:s apotek. Själva programmet, som är pausat och under utvärdering, är 15 veckor långt och består av personliga samtal, sms och mejl innehållande frågeformulär, quiz och motiverande råd.

– Under tiden får man också svara på ett frågeformulär och utifrån det sorteras man in i tre olika grupper med olika risk för låg följsamhet. De som har en ökad risk för låg följsamhet får även ett eller två coachande samtal som utförs av specialistapotekarna inom Apoteket AB, säger Karna Wisenius.

Man valde också aktivt att hålla sig till välkända tekniker för kommunikation.

– Vi diskuterade olika tekniska lösningar och sållade bort allt som har med appar och annat man måste ladda ner att göra. I stället satsade vi på sådant du redan har i telefonen, som sms, mejl och möjlighet att klicka på olika länkar. Det kan tyckas tvärtemot vad man förväntar sig, men det var ett medvetet val. Vi tror att principen ”ju enklare desto bättre” är bäst för den här målgruppen, säger Niclas Carlsson.

Totalt har har 6 700 personer deltagit i programmet, varav 5 200 har fullföljt det i sin helhet. Enligt den utvärdering som gjorts anser majoriteten av de medverkande att programmet bland annat har gjort dem mer engagerade i sin sjukdom, gett dem större förståelse för sin läkemedelsbehandling och bidragit till förbättrade kostvanor.

Knappt hälften anger att programmet bidragit till att de oftare kommer ihåg att ta sina läkemedel. Den faktiska följsamheten till läkemedelsbehandling ska analyseras under hösten.

Vad betyder det här priset för er?
– Det är en jättefin motivation och vi superstolta och glada, säger Niclas Carlsson.
– Det är också ett bevis på att samarbete lönar sig, säger Karna Wisenius. Vi har haft ett jättebra samarbete mellan Apoteket AB och MSD, men också inom våra respektive organisationer.

Utmärkelsen Bästa patientinformation delades ut på Nationella Patientsäkerhetskonferensen, som arrangerades av Sveriges kommuner och landsting, SKL, på Stockholmsmässan i Älvsjö under torsdagen.