Satsar på att fortsätta vara populär

Debatten har precis blossat upp om baksidan av den ökade tillgängligheten av receptfria läkemedel när det är tid för intervju med Apoteket AB:s nya vd.– Det ger mig en anledning att återigen fundera på vår roll utifrån det uppdrag vi har. Det är speciellt att sälja läkemedel, och jag hävdar med en dåres envishet att […]

27 jan 2011, kl 15:44
0

Annons

Debatten har precis blossat upp om baksidan av den ökade tillgängligheten av receptfria läkemedel när det är tid för intervju med Apoteket AB:s nya vd.
– Det ger mig en anledning att återigen fundera på vår roll utifrån det uppdrag vi har. Det är speciellt att sälja läkemedel, och jag hävdar med en dåres envishet att det är viktigt för apotekens framtid att vi har välutbildade människor som har tid att prata med kunderna. Deras rådgivning ska inte bygga på att ovillkorligt sälja våra produkter, utan ibland avråda istället.

Samtidigt är du rekryterad för att du är bra på detaljhandel på en konkurrensutsatt marknad. När du sätter upp mål för försäljningen av receptfria läkemedel för nästa år, vill du inte ha en försäljningsökning då?
– Det är skillnad på olika produkter. Nikotintuggummin skulle jag till exempel gärna se en ökning av. Men i andra kategorier är det snarare så att jag vill se en ökad försäljning av våra egna varor, men inte av segmentet i sig. Vi ska aldrig stimulera till kraftig merförsäljning av läkemedel. Däremot ska vi bli bättre på att uppfatta om kunderna har fler behov än vad de först tänkte när de gick in på apoteket.

Hur är det att leda statliga Apoteket AB jämfört med Ica?
– Jag trodde att det skulle vara större skillnad än vad jag upplever att det är. Även om det är en statlig ägare så är mitt uppdrag att leda ett bolag och ägare finns det alltid, även på Ica. Och staten vill att vi ska vara ett bolag som de andra på den här marknaden. Möjligen är en skillnad att Apoteket väldigt länge haft ett tydligt samhällsansvar och det ska vi fortsätta att känna. Så länge vi är så stora som vi är ska vi ta ett större ansvar än själva affären. Det är en skillnad, vi är svenska folkets apotek.

Konkurrensverket tycker att staten ska se över ägandet av Apodos och Apoteket Farmaci, vill du ha kvar dem inom Apoteket AB?
– Ja, i det bolag som jag tagit över så ser jag dem som två väldigt viktiga delar. Men om man vill ifrågasätta det utifrån en neutralitetsaspekt så kan inte jag uttala mig, det måste en extern part göra i så fall.

Er internationella satsning består nu framförallt av att etablera Apodos i Norge och Tyskland, vad händer med era internationella planer om ni tvingas sälja Apodos?
– Det är en hypotetisk fråga. Men när Apoteket AB bestämde sig för att etablera sig internationellt så var det beslutet inte enbart baserat på Apodos utan på det faktum att många länder uppskattar mycket av det som byggts upp tack vare monopolet. Men skulle situationen uppstå att vi inte längre har Apodos får vi så klart se över förutsättningarna.

Den 8 mars upphör förbudet som säger att ni inte får föra samarbetsdiskussioner med Ica. Hur ser du på samarbeten framöver?
– Det beror helt på hur marknaden utvecklar sig. Vi har en begränsning som säger att vi inte får bli större än 33 procent av apoteksmarknaden, så frågan om samarbeten beror mycket på vad som i övrigt händer
med den.

Hur tror du marknaden ser ut om tre år?
– Under omregleringen förberedde vi oss för att det skulle komma in flera stora internationella aktörer, med det har det inte gjort hittills. Men jag tror att de kommer komma framöver. Mitt mål är att Apoteket AB är lika populärt bland svenska folket om tre år som vi är idag.