För ganska precis ett år sedan lanserade Läkemedelsverket en omfattande kampanj som skulle väcka uppmärksamhet kring handel med olagliga läkemedel på nätet. Satsningen gick under namnet Crime Medicine och utgjordes av en websajt som påminner om ett nätapotek, filmer och tidningsannonser.
Kampanjen fick en hel del kritik på grund av att den ansågs kunna förväxlas med riktiga nätapotek och avsändaren ansågs oklar. Nu har kampanjen nominerats till ett reklampris i klassen samhällsreklam. Det är organisationen Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer som står bakom tävlingen 100-wattaren som belönar kreativa kampanjer.
Förutom Läkemedelsverkets satsning har bland andra Delicatos kakreklam ?Garanterat fritt från fullkorn? och chipstillverkarens OLW:s satsning ?Fredagsmys? nominerats. Priset delas ut den 5 november.
För att se Läkemedelsverkets kampanj gå in på www.crimemedicine.com.