Hur läkemedelsföretagen får bete sig på internet och framför allt i de så kallade sociala medierna som Twitter och Facebook är ingen enkel historia. Även i USA, där företagen anses ligga i frontlinjen vad gäller närvaro i de sociala medierna, är tveksamheten och förvirringen påtaglig. I ett försök att bringa klarhet i detta ordnade landets läkemedelsmyndighet, FDA, efter påtryckningar från framförallt industrin själva, en hearing på temat i förra veckan.
Under två dagar i förra veckan träffades inbjudna representanter från industrin, myndigheter och patientorganisationer för att ge sina bilder av hur de sociala medierna fungerar och vilka problemen är. Precis som i Sverige råder en stor osäkerhet om vilka marknadsföringsregler som gäller i de nya forumen, även om man i USA har ett betydligt mer tillåtande regelverk än vad vi har.
Både industrin och myndigheter var överens om att det, liksom i andra typer av marknadsföring av läkemedel, ska finnas upplysning om risker och biverkningar. En fråga som väcktes var hur mycket riskinformation är rimligt att ha med i de fall det handlar om mycket begränsade utrymmen som till exempel Twitter. Industrins branschorganisation PhRMA föreslog att det i varje internetannons skulle finnas en länk till FDA och att information som myndigheten godkänt i förhand ska förses med en särskild logga som gör det enkelt för konsumenten att skilja seriös information från oseriös.
Ett annat förslag var att Twittermeddelanden som företag skickar ut måste innehålla en så kallad hashtag, en sorts etikett som länkar till FDA.
– FDA måste underlätta för läkemedelsföretagen att på ett seriöst sätt kunna använda on-line media, sade Ken Lohnson, vice vd för PhRMA till nyhetsbyrån First Word.
De flesta deltagarna var också överens om att internet är ett väldigt viktigt forum där många patienter och läkemedelsanvändare söker information. För att hålla jämna steg med den användarproducerade inforationen som finns krävs att regelverket styrs upp och anpassas så att även företagen kan ge sin bild. En representant för Google repsenterad en lösning där ett företag för att få annonsera via dem, måste inkludera granskad information från myndigheten.
Resultatet av den två dagar långa hearingen hänger ännu i luften men enligt Shelly Burgess, talesperson från FDA, ska myndigheten nu gå igenom all förslag och åsikter . Ingen tycks dock tro att några specifika riktlinjer för sociala medier är att vänta innan 2011.
Läs mer om hur svenska läkemedelsföretagföretag och myndigheter ser på
sociala medier i pappersutgåvan av LmV nr 6/09.