Akademiska sjukhuset i Uppsala har kartlagt samtliga 290 Apodos-beställningar vid sjukhuset under våren 2010. I en fjärdedel av beställningarna fann man fel. I samtliga fall handlade det om överföring av uppgifter från sjukhusets läkemedelslistor till apotekets system.
– Som mest hittade vi 14 fel i en och samma beställning. Att det var så vanligt förvånade oss. Överföringen görs fortfarande manuellt av underläkare, inte sällan under tidspress, säger Ulrika Gillespie, apotekare och en av de ansvariga för studien, i ett pressmeddelande.
Apodos fungerar bra vid stabil medicinering och när patienten vistas hemma. Problemen uppstår ofta vid sjukhusinläggningar och när patienten får åka hem.
– Ibland är felen så allvarliga att man riskerar svåra biverkningar efter hemkomsten, säger Ulrika Gillespie.
Felen beror på att datasystemen inte är kompatibla och det vanligaste felet är att ett läkemedel saknas. Andra fel gällde dosering och hur ofta eller i vilken form läkemedlen skulle tas. Enligt Ulrika Gillespie har andra sjukhus i landet troligen likartade problem och i väntan på bättre IT-system föreslår hon att läkemedelslistorna dubbelkollas.