Kartan över de stora läkemedelsföretagen ritas om igen. Nyss gick brittiska GlaxoWellcome och SmithKline Beecham samman till världens största läkemedelsföretag.
Ny tvåa blir amerikanska Pfizer efter det att företaget vann budgivningen om Warner-Lambert. Pfizers bud motsvarade närmare 800 miljarder kronor, något som Warner-Lamberts aktieägare inte kunde motstå.
Att American Home Products (AHP) i början av november 1999 bjöd drygt 600 miljarder kronor och hade ett avtal om samgående vägde lätt när Pfizer bjöd över. Som en tröst får AHP drygt 15 miljarder kronor i kompensation för det brutna avtalet.
Genom köpet kan Pfizer skörda hela vinsten från den framtida försäljningen av kolesterolsänkaren Lipitor (atorvastatin), som är på väg att bli världens mest sålda läkemedel, räknat i värde.
Försmådd gång på gång
AHP har framstått som de senaste årens förlorare på läkemedelsscenen. Under 1998 fördes diskussioner om samgående först med SmithKline Beecham, och senare med Monsanto/Searle. Båda affärerna sprack. En förklaring som förts fram i båda fallen var oenighet i den högsta ledningen.
Nu har SmithKline i stället lierat sig med Glaxo och Monsanto har offentliggjort sin förlovning med Pharmacia & Upjohn. Den senare fusionen ska föras vidare under namnet Pharmacia Corp.
Den heta frågan i fusionsväg är vilket företag som står på tur. En del rykten har florerat om Lilly på senaste tiden. Storsäljaren Prozac (Fontex) är på tillbakagång, något som sägs tala för en fusion.
Bristol-Myers Squibb har lanserats som tänkbar partner för Lilly. Vilken substans sådana rykten har återstår att se.
Sten Erik Jensen