Patientinformation på företagens hemsidor kan komma

Det pågår ett intensivt lobbyarbete för att mildra förbudet mot marknadsföring av receptbelagda mediciner till allmänheten. Några företag har till exempel presenterat ett förslag om en TV-station ägd av läkemedelsindustrin.

11 jun 2007, kl 17:50
0

Annons

En beskrivning av läkemedlet liknande den på bipacksedeln tillsammans med en text om behandlingsriktlinjer utformade av expertsällskap. Det är ett förslag på hur läkemedelsföretagen på sina hemsidor ska få kommunicera om receptbelagda läkemedel till allmänheten. Förslaget har diskuterats i den arbetsgrupp som på uppdrag av EU-kommissionen funderar på hur informationen till patienter kan förändras.
Jan Bertoft, generalsekreterare i Sveriges konsumentråd menar att det innebär en betydande förändring. Det är skillnad mot patient-Fass där alla läkemedel finns samlade på ett ställe.
? Du får till exempel kännedom enbart om de läkemedel som företaget valt att presentera och du får knappast veta vilka andra alternativ som finns. Hur man än vänder och vrider blir det här reklam.
? Rent principiellt tycker inte vi att det finns några bärande skäl för att upphäva det förbud som nu finns mot marknadsföring till allmänheten om receptbelagda läkemedel, säger Jan Bertoft.

Att på det här reglerade sättet tillåta företag att kommunicera om receptbelagda läkemedel till allmänheten ser professor Björn Beerman vid Läkemedelsverket som ett möjligt scenario. Han ingår i den arbetsgrupp som på uppdrag av EU-kommissionen funderar på hur information till patienter om receptbelagda läkemedel ska förändras.
? Om det här sedan resulterar i något konkret förslag från kommissionen till ministerrådet, vet jag inte.
Det pågår nu ett intensivt lobbyarbete för att mildra det nuvarande reklamförbudet. De fyra läkemedelsjättarna Pfizer, Novartis, Johnson & Johnson samt Procter & Gamble planerar till exempel att starta en TV-station. Pharma TV .

Bolagen har hittills producerat en 10 minuter lång pilot-DVD som man skickat till EU-kommissionen. Syftet är att visa hur framtida företagsinformation till patienterna skulle kunna utformas. Pharma-TV ska enligt planerna, om man får med EU-kommissionen på tåget, innehålla hälsonyheter och reportage. Men huvudsyftet är förstås att marknadsföra företagens produkter.
Den europeiska patientinformationskanalen är enligt planerna tänkt att finnas så väl på internet som TV.