Läkemedelsföretaget Mylan AB marknadsför de receptbelagda läkemedlen Femoston och Femostonconti för behandling av östrogenbristsymtom hos kvinnor i samband med menopaus. Företaget hade tagit fram informationsmaterial i form av avrivningsblock med A5-blad med patientinformation. Meningen var att förskrivande läkare skulle riva av blad och ge till patienter som fått recept på något av läkemedlen.
Men Informationsgranskningsnämnden, IGN, ansåg att patientbladen utgjorde otillåten marknadsföring av receptläkemedel till allmänheten. Dessutom tyckte nämnden att informationen förmedlade ett överdrivet intryck av läkemedlets verkan, och även det är förbjudet enligt det etiska regelverket.
Det IGN reagerade mot var en slogan – Hormonbehandling som gör skillnad – intill en bild föreställande ”fem påtagligt glada kvinnor”.
Mylan bestred nämndens bedömning på alla punkter. När det gällde bilden framhöll företaget att ”Alla kvinnor med symtom på östrogenbrist är inte arga eller sura. Dessutom torde det vara märkligt om leende kvinnor skulle anses vara överdrivet överlag.”
Inte heller tillhörande slogan var överdriven, menade företaget.
Men företagets främsta invändning mot IGN:s bedömning var att materialet vände sig till kvinnor som redan fått läkemedlet utskrivet. Således, menade företaget, kunde patientbladets positiva budskap inte påverka förskrivningen. Mylan lyfte i det sammanhanget fram ett tidigare etikärende som prejudicerande stöd för sin linje. Men IGN höll fast vid sin bedömning och hänvisade till ett annat prejudikat.
IGN fällde företaget för överträdelse av det etiska regelverket och beslutade om en straffavgift på 90 000 kronor.