Marknadsföringen av läkemedel får enligt reglerna inte uppmuntra till överkonsumtion, skada eller felanvändning. Det gäller för såväl receptbelagda som receptfria. Därför anses till exempel kampanjer som leder till merförsäljning vara otillåtna, eftersom de kan innebära just det. Men inte alltid och för alla läkemedel har det visat sig.
När Apoteket AB gick ut med en kampanj där kunder som köpte ett storpack av rökavvänjningsmedlet Nicotinell fick en liten förpackning på köpet var det förenligt med lagstiftningen, ansåg Läkemedelsverket.
– Vi diskuterade den reklamen och kom fram till att det inte var något vi skulle reagera på, säger Ragnhild Johnsson på Läkemedelsverkets inspektionsenhet.
Skälet är att den rekommenderade behandlingen med nikotinersättningsmedel är betydligt längre än det antal tuggummin som kunden fick med sig trots merförsäljningen. På det här sättet fick han eller hon med sig en förpackning för kanske två dagar ytterligare. I det här fallet rörde det sig om en liten prova-på förpackning med 24 tuggummin. Men är tre storpack till priset av två tillåtet, om antalet tuggummin håller sig inom rekommenderad behandlingstid?
– Så kan man resonera, men det går inte att svara rakt av. Vi gör alltid en helhetsbedömning i varje enskilt fall, säger Ragnhild Johnsson.