Grundarna av Health Solutions och Pharmademic samt entreprenören Per Manell startade för någon månad sedan företaget Läkemedelstjänster och har redan ett antal kunder i form av läkemedelsbolag och blivande apoteksaktörer.
– För nya aktörer inom receptfri handel och apoteksverksamhet kan vi fungera som en stabil partner som kan läkemedel, säger Martin Svensson, vd för Läkemedelstjänster.
En av de tjänster som företaget erbjuder, utöver bland annat internutbildning och beslutsstöd, handlar om så kallade lojalitetsprogram.
? På den nya apoteksmarknaden räcker det inte att förse kunderna med läkemedel utan apoteksaktörerna måste göra något mer för att få kunderna att välja att komma tillbaka. Ett exempel är att erbjuda kunderna uppföljning, det vill säga att man kontaktar kunden och frågar om behandlingen fungerar bra och diskuterar livsstilsförändringar, med mera. Detta kan vi hjälpa till med, säger Martin Svensson.
Företaget arbetar även med farmacevtisk rådgivning.
– Funderingarna kring ett läkemedel kommer oftast inte i samband med inköpet utan när kunden har kommit hem. Och då är det bra att ha ett nummer att ringa. Via Läkemedelstjänster kan en apoteksaktör få ett sådant nummer att dela ut till sina kunder. När kunderna sedan ringer kommer de till Läkemedelstjänster, där de får svar på sina frågor, säger Martin Svensson.
Och han tror att detta är en utveckling som kommer att fortsätta, att läkemedel och läkemedelsinformation kommer att nå kunderna mer och mer separat framöver.
– Burken får du via en väg ? kanske på posten. Rådgivningen kommer via mejl, telefon eller andra vägar, säger han.
Martin Svensson kommer imorgon eftermiddag att medverka i en så kallad expertchatt på netdoktor.se, där man bland annat kan ställa frågor om vilka nya regler som gäller på den nya apoteksmarknaden och vad de innebär för apotekskunderna.
Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läs mer
Nin: Det ÄR ett pressmeddelande (som sen kompletterats med lite intervjuer) – uppmärksamt av dig!
Sen är det väl inte så konstigt att två etablerade och kända företag får med sig kunder in i en ny bolagslösning. Luktar starkt av avundsjuka om ditt inlägg. Starta ett bolag med fem tanter för att kontra! Ni hittar säkert en bra nisch även ni.
Bra jobbat ”gubbar” kul att se lite initiativförmåga i branschen efter en allt för grå vardag.
Jag tycker det verkar lite väl kliniskt och opersonligt, att få sina läkemedel från apoteket och sedan rådgivning på telefon! Hoppas verkligen inte att det är dit vi är på väg! Jag arbetar som apotekare på Irland och den personliga kontakten är ett av våra viktigaste grepp för att få våra kunder att återvända. Man lär helt enkelt känna ”sin” apotekare.
Med privatiseringen hade jag hoppats på mindre och fler apotek och mer personlig service. Men självklart uppmuntrar jag entreprenörer som Martin, vi behöver ta lite initiativ på marknaden!