Astrazeneca förväntar sig en stark tillväxt

Astrazeneca försäkrar aktieägarna att man har en stark pipeline och tillväxt, i ett hopp om undvika ett uppköp av Pfizer.

7 maj 2014, kl 12:58
0

Annons

Foto: Astrazeneca

Efter Pfizers upprepade bud presenterade Astrazeneca på tisdagen en uppdatering kring företagets värdeskapande strategier. En anledning var att försäkra aktieägarna om att man förväntar sig en stark intäktstillväxt mellan 2017 och 2023. Man räknar med försäljningsnivåer på 45 miljarder dollar, nästan 300 miljarder kronor, i slutet av perioden. 

Astrazeneca menar att man har en stark pipeline inom bland annat onkologi, diabetes och luftvägssjukdomar, och menar att man på egen hand kan fortsätta att skapa värde för aktieägarna.
– Astrazeneca håller på att slutföra sin omvandling, och har nu rätt storlek, inriktning och team för att leverera en av de mest spännande pipelines inom läkemedelsindustrin, säger Astrazenecas vd Pascal Soriot, i ett pressmeddelande.

Många har uttryckt oro för den eventuella storaffären. Även om Pfizers vd försäkrat Storbritanniens premiärminister att man kommer att satsa i Storbritannien vill många parlamentsledamöter ha ytterligare garantier. Det planeras en utredning om vilka konsekvenser Pfizers uppköp kan få för brittisk life science och även en hearing i parlamentet, skriver the Guardian. 

Även finansminister Anders Borg har uttryckt oro över budet och varnat sin brittiske kollega för att lita på löften från Pfizer, skriver nyhetsbyrån Direkt. Han menar att Pfizer lovade att satsa på svensk forskning vid uppköpet av Pharmacia, men att det sedan blev stort fokus på kostnadsbesparingar.
– Fusioner blir ofta mer problematiska än man har räknat med. Och när denna fusion så tydligt motiveras av skatteskäl, ja då är det bekymrande, sade Anders Borg vid en presskonferens efter ekofinmötet, enligt nyhetsbyrån Direkt.

Pfizer publicerade på onsdagen en grafik där fördelarna med en sammanslagning presenterades. I grafiken visas det sammanslagna företagets forskningsansläggningar i USA och Storbritannien. Grafiken nämner inte Sverige, vilket Pfizers presstalesman i London förklarar med att grafiken är framtagen specifikt för Storbritannien, skriver Svensk Farmaci.

Texten uppdaterades 2014-05-07 kl 15:05