Årets telefonkatalog från Telia har temat svenska uppfinningar. Stockholms-delens rosa sidor (företagsdelen) pryds av en stilig Losec-kapsel, 20 mg, i jätteformat. Inuti telefonkatalogen kan man läsa om uppfinningen Losec:
?Inget annat läkemedel har en sådan förmåga att motverka saltsyra i magen. Losec läker magsår och sårbildningar i matstrupen och ger snabbare symtomfrihet. Därigenom har Losec sparat betydande kostnader för sjukvården genom minskning av antalet läkarbesök och förkortade sjukdomsperioder.?
Magstark formulering
Visst är Losec ett fantastiskt läkemedel och en av de allra största svenska uppfinningarna i historien och därför värd all uppmärksamhet, men fråga är om en liknan-de reklamtext ifrån Astra hade kunnat passera informationgranskningsmannens (IGM:s) nålsöga.
?Inget annat läkemedel har en sådan förmåga att motverka saltsyra?? är väl lite väl magstarkt (ursäkta, red anm) med tanke på att det finns ytterligare två protonpumpshämmare på marknaden, Lanzo och Pantoloc, som har en likvärdig effekt.
Men eftersom texten i telefonkatalogen inte är marknadsföring utan redaktionell text kan inte IGM vare sig granska eller fälla den.
?Astra har inte medverkat?
? Astra har inte medverkat på något sätt i framtagandet av årets telefonkataloger, berättar Marie Tinnert på Telia InfoMedia Respons AB som ger ut katalogerna. De visste inte ens om att vi skulle ha Losec på framsidan. Och texterna i katalogen står vi för helt själva.
Men Marie Tinnert berättar även att de ringde från Astra och var överväldigande glada över exponeringen när katalogerna kom ut i början av december. Och det kan man ju förstå. Stockholms-delens rosa sidor trycks i en upplaga på 1,4 miljoner exemplar och används av hundratusentals människor varje dag.
Under våren kommer Losec-kapseln dessutom kunna ses på de kortguider som sitter uppsatta på ett antal restauranger och andra offentliga platser i Stockholm.