Ny kampanj vill se mer vetenskap i valrörelsen

Ny kampanj vill se mer vetenskap i valrörelsen

Med frågan Hur vet du det? vill föreningen Vetenskap och Allmänhet öka trycket på politikerna inför valet.

28 feb 2018, kl 10:10
0

Annons
Lisa Bandholtz

Lisa Bandholtz.

I april förra året marscherade hundratusentals människor jorden över under parollen March for science. Manifestationen, som hade sitt ursprung i USA, var en reaktion på vad många såg som en sjunkande respekt för evidensbaserad kunskap och att politiska beslut fattas utan vetenskapligt grundade underlag.

För att fortsätta lyfta betydelsen av vetenskap i politiken och i samhället i stort lanserar i vår föreningen Vetenskap och Allmänhet kampanjen Hur vet du det?

Syftet är bland annat att öka kunskapen bland politiker och allmänhet om vad vetenskap är och varför forskningsbaserad kunskap behövs. Det konkreta målet är att vetenskapliga fakta ska lyftas fram mer än tidigare i årets valrörelse och att politiker och beslutsfattare både ska ha tillgång och hänvisa till, samt och använda sig av evidensbaserad kunskap i sina utspel och förslag.

Kampanjen samordnas av Vetenskap och Allmänhet och drivs av föreningen och ett flertal andra aktörer och organisationer som vill lyfta betydelsen av vetenskap. Apotekarsocieteten är en av dem.

– Det är viktigt att politiska beslut grundas på vetenskapliga rön och genom att stödja kampanjen vill vi bidra till att öka kunskapen om vetenskap och källkritik, både hos politiker och hos allmänheten, säger Lisa Bandholtz, vetenskaplig sekreterare på Apotekarsocieteten

En del av kampanjen handlar om att genomföra en undersökning av lagda riksdagsmotioner och deras innehåll av referenser till forskning och andra källhänvisningar, en annan om att skriva debattartiklar och genomföra olika event.

Ett sådant, som även blir startskottet på Hur vet du det?-kampanjen, är manifestationen Science marches on – en uppföljning till March for science  –  som kommer att genomföras den 14 april runt om i världen, inklusive i Sverige.