Myndighet startar innovationskontor

Läkemedelsverket öppnar ett innovationskontor för att hjälpa företagen med olika steg i utvecklingsprocessen. De vill göra det mer känt vilken hjälp som finns att få.

30 nov 2012, kl 09:00
0

Annons

Företag och forskare kan redan idag vända sig till Läkemedelsverket för att få stöd och råd vad gäller läkemedelsutveckling. Nu har man bestämt sig för att nå ut till fler genom att skapa ett innovationskontor som ska lotsa frågeställare rätt.

Ansvarig för innovationskontoret är Suzanne Baltzer som berättar att ett av de viktigaste målen med kontoret är att blir synliga för fler.
– Det är främst bland de större företagen som man vet att vi finns här för att svara på frågor och vilka typer av stöd vi kan ge. Men många av de som behöver hjälp är små bolag, som inte känner till de möjligheterna, säger hon.

På Läkemedelsverket svarar experter inom olika områden dagligen på frågor via mejl och telefon. Det handlar både om vetenskapliga funderingar och regulatoriska frågeställningar. Företag kan också boka vetenskapliga rådgivningar mot betalning. För runt 45 000 kronor kan man få sitta ner med expertrna och diskutera, något som utnyttjas av både svenska och utländska företag.
– Omkring 35 procent av de som bokar rådgivningarna är amerikanska företag. De ser det som en bra vägledning inför ett ansökande om marknadsgodkännande hos EMA.

Det nya innovationskontoret kontoret kommer fysiskt att ligga vid Läkemedelsverket och till en början är det Susanne Baltzer och en person till som arbetar där. Meningen är att de ska fungera som en guide till vilken typ av rådgivning som finns att få. I ett första steg kommer man att kontakta akademi, innovationsparker och inkubatorer runt om i landet och tala om att de finns och ta reda på vad som efterfrågas. På sikt kan det bli temadagar och riktade utbildningar till intresserade.

Att öka samarbetet med Tandvårds- och läkemdelsförmånsverket, TLV, är en annan ambition.
– Det finns redan idag en möjlighet att få en gemensam rådgivning med oss och TLV men den utnyttjas knappt, vi hoppas kunna öka intresset, säger Susanne Baltzer.

Men om ett företag kommer med en dålig idé är det inte innovationskontorets uppgift att säga stopp.
– Vi har inga synpunkter på budgetar och tidsplaner. Innovationskontoret kommer att guida företagen till rätt experter inom Läkemedelsverket som i sin tur kan informera om det till exempel verkar svårt att hitta patienter till en viss klinisk studie.

Läkemedelsverket presenterade tankarna med innovationskontoret i en debattartikel i Life Science Sweden nyligen.