Det är förändrade krav från samhället och hälso- och
sjukvården som ligger bakom omorganisationen förklarar företaget.
? Vi tycker fortfarande det är viktigt med informationen till läkare, och vi
satsar nu på det personliga mötet även med beslutsfattare och administratörer inom
hälso- och sjukvården, säger Karin Bernadotte, vd för MSD i Sverige.
Företaget ska också stärka sin kompetens inom området
hälsoekonomi. Idag är det ett par personer som arbetar med hälsoekonomiska
frågeställningar på företaget, och ambitionen är att dubbla den kompetensen.
? Vi måste bli bättre på att visa på nyttan med våra läkemedel för dem som har
ansvar för sjukvårdens budget, säger Karin Bernadotte.
I omorganisationen kommer trettio nya tjänster att utlysas.
? Vi hoppas att de kommer att tillsättas med redan befintlig personal, men om vi inte hittar kompetensen i huset kommer vi att söka externt.
I slutändan räknar ledningen med att 20-25 personer kommer att få sluta.
Företaget ska också öka informationssatsningarna mot
patienter, dels med fortsatta samarbeten med patient- och intresseorganisationer, men även
med vad företaget kallar för nya kommunikationskanaler.
? Vi ska bland annat utveckla bra patienthemsidor, säger Karin Bernadotte.