I senaste mätningen från SOM-institutet, som nyligen presenterades, listades de områden som oroar svenska befolkningen allra mest. Överst är förändringar i jordens klimat, som 61 procent angav att de kände sig mycket oroliga för.
På fjärde plats av tjugofyra, mellan terrorism och utrotning av växt- och djurliv, kom oro för ökad antibiotikaresistens. Femtiofem procent av svenskarna är mycket oroliga över utvecklingen inom antibiotikaområdet.
För att sätta fokus på frågan arrangerar Läkemedelsvärlden tillsammans med Apotekarsocieteten ett frukostmöte om vad som görs för att öka kunskapen om antibiotikaresistens i samhället.
Karin Carlin är utredare på Folkhälsomyndigheten och även projektledare för ett antal projekt i den handlingsplan mot antibiotikaresistens som Folkhälsomyndigheten och Jordbruksverket tagit fram på uppdrag av regeringen. Bland annat handlar det om att producera och nå ut med information om antibiotika och antibiotikaresistens i samhället.
– På Folkhälsomyndigheten har vi precis tagit fram ett material med samhällsorientering för nyanlända. I delen som handlar om hälso- och sjukvård och läkemedel tar vi upp användning av antibiotika på olika sätt och hur sjukvården fungerar med olika nivåer för olika besvär, säger Karin Carlin.
I myndighetens folkbildande arbete kring antibiotika och antibiotikaresistens ingår även informationsplattformen ”Skydda antibiotikan”, som är ett samarbete mellan 25 olika myndigheter och organisationer.
Nyligen har Folkhälsomyndigheten och Jordbruksverket också börjat föra samtal med Skolverket om hur antibiotikaresistens tas upp i undervisningen, något som Läkemedelsvärlden.se skrivit om tidigare.
– Det var ett positivt och intressant möte och Skolverket arbetar till exempel själva med att ta fram en modul om medicin och hälsa som bland annat berör antibiotika, säger Karin Carlin.
På Stockholms läns landsting, SLL, har man också länge arbetat med informationsspridning om antibiotikaanvändning till såväl allmänheten som hälso- och sjukvården. I mångt och mycket har det varit samma information till alla, men med inspiration från ”vanlig” marknadsföring kommer man att arbeta med mer riktade informationskampanjer framöver.
– Vid marknadsföring av produkter arbetar man mycket med att identifiera olika målgrupper och vad som driver dem och deras beslut. På samma sätt vill vi arbeta med information om antibiotika, säger Magnus Thyberg, avdelningschef medicinsk stab, på SLL.
Målet är alltså att urskilja olika grupper som behöver olika typ av information, och ge dem det.
– I vissa fall kanske det handlar om att fylla kunskapsluckor medan det i andra fall handlar om att öka uppmärksamheten på frågan, säger Magnus Thyberg.
Exakt hur man ska gå tillväga är inte klart och arbetet är precis i uppstartsfasen, men sannolikt handlar det om enkätsvar, fokusgrupper och intervjuer.
– Förhoppningen är att vi ska kunna komma igång i höst och därmed få bättre redskap att arbeta med de här frågorna. Ökad kunskap och ändrade beteenden är avgörande för om vi ska lyckas i kampen mot antibiotikaresistens, säger Magnus Thyberg.
Hör Karin Carlin och Magnus Thyberg berätta mer om sina projekt på frukostmötet ”Läkemedelsvärlden tar pulsen på … antibiotikaresistens” den 7 maj i Stockholm. Läs mer och välkommen att anmäl dig här.