Sedan 2007 har marknadsföring av receptbelagda läkemedel minskat med 23 procent fram till 2011. 2007 använde företagen 3,1 miljarder dollar till reklam i TV, förra året var siffran 2,4 miljarder dollar.
2007 liberaliserade den amerikanska läkemedelsmyndigheten, FDA, reglerna och började tillåta TV-reklam till patienter om receptförskrivna läkemedel. Och fram till 2007 ökade företagens budget för TV-reklam varje år.
Att den sedan började minska menar analytiker bland annat beror på den kritik som företagen fick för många av sina reklaminslag. Den kanske mest kritiserade var Mercks reklam för smärtlindraren Vioxx som sedan drogs in på grund av allvarliga biverkningar.
Analytiker spår att anslagen till TV-reklam kommer att minska ytterligare framöver, eftersom många av de storsäljande läkemedlen, till exempel Lipitor, förlorar sina patent de närmaste åren.
- Läkemedel
Mindre läkemedelsreklam i amerikansk TV
TV-reklam om receptbelagda läkemedel har minskat drastiskt i USA.