Ett mejl från MSD som cirkulerar består av texten ?Miljöproblem,
mardrömmar, mulliga mansgrisar, minor, mörker, migrän. Om migrän var en man
skulle du inte kunna leva med honom.? Därefter kommer en uppmaning till läsaren
att gå in på webbsidan www.migrainemovie.com
för att se en film. Det mejl som
Läkemedelsvärlden fått är skrivet i en personlig ton och ser ut som ett
privat mejl från en anställd på MSD. Men i själva verket kommer initiativet
från företaget som skickat mejlet till sina 180 anställda i Sverige med
uppmaningen att skicka det vidare till sina bekanta.
? Vi vill öka kunskapen hos allmänheten om migrän och huvudvärk, och vi hoppas att det här
mejlet och filmen ska fungerar som en intresseväckare som gör att folk går
vidare och söker mer information, säger Eva Nelson, informationschef på MSD.
Men när industrins egen informationsgranskningsman, IGM,
Göran Wennersten får se mejlet blir han ytterst tveksam.
? Det här ser inte bra ut och jag får nog göra ett initiativärende för att
höra vad MSD har tänkt, säger han.
Vilka regler det är som MSD eventuellt bryter mot kan han däremot inte svara
på.
? Jag måste tänka lite först. Den här sortens marknadsföring har jag inte
behövt ta ställning till tidigare, men vad jag har fått lära mig så får man
inte skicka reklammejl på det här sättet till folk utan att de har gått med på
att de vill ha informationen, säger han.
? Man får ju inte skicka mejl till läkare och jag har svårt att se att det är
ok att skicka det till allmänheten.
När Göran Wennersten senare tittat på själva filmen har han även
en annan invändning:
? Jag tycker filmen
borde anmälas till ERK, Näringslivets Etiska Råd mot könsdiskriminerande
reklam. Det är dock inte riktigt IGM:s uppgift att göra en sådan anmälan. Möjligen
skulle den kunna uppfattas som stötande enligt artikel 3, men ERK är en bättre
instans att pröva detta.
Även
Läkemedelsverket tycker marknadsföringen är tveksam.
? Vilken soppa, utbrister Lennart Forslund som är chef för medicinsk information
på Läkemedelsverket när han läst mejlet och tittat på filmen.
? Ja, det är ju inte sakligt så det stör, fortsätter han.
Men
inte heller Lennart Forslund kan på rak arm säga om mejlet och filmen bryter
mot något regelverk.
? Vi får titta närmare på det här. Det är svårt med den här typen av
marknadsföring, de är ju noga med att inte marknadsföra någon av sina produkter
direkt, utan det är ju egentligen mest reklam för att man ska gå till doktorn.
? Samtidigt är det ju helt klart osakligt och det är väl det som vi får tar
ställning till först.
Marknadsföringsmejlet
från MSD är en i raden av nya gråzoner på internet som Läkemedelsverket stöter
på.
? Det låter ju fånigt att säga att det är nya tider nu med internet, men det är
faktiskt först nu som vi märker av att företagen blir aktiva på internet. Vi
måste nog börja diskutera ordentligt hur lagar och regler ser ut kring den här
typen av marknadsföring.
På
MSD räknar man med att mejlet och filmen håller sig inom regelverket. Hittills
har filmen visats drygt 600 gånger, och vilket målet är kan inte företaget
svara på.
? Det vet vi inte. Internet är ju idag ett vanligt sätt för att få ut information och för att marknadsföra olika produkter och tjänster, men just
den här informationskanalen är ny för oss och det är ett test, säger Eva Nelson.