BBC har tagit fram siffror som är specifika för hur mycket pengar de ledande läkemedelsbolagen lägger på posten marknadsföring. Tidigare påståenden om att det satsas mer på marknad än på att utveckla nya läkemedel har ofta kritiserats då utgiftsposten även innehållit kostnader för bland annat administration, skriver FiercePharma.
I den nya sammanställningen visar det sig att nio av tio storbolag lägger mer pengar på marknadsföring än forskning och utveckling, FoU.
Bolaget som avviker är Roche som nästan balanserade utgiftsposterna, med en övervikt på 300 miljoner dollar mer för FoU. Bolagets forskningsbudget var på 9,3 miljarder dollar vilket var näst störst av alla.
På andra sidan skalan fanns Johnson & Johnson som lade dubbelt så mycket på ger på marknadsföring än FoU. Bolaget har å andra sidan många produkter inom egenvård och hygien.
Pfizer spenderade 72 procent mer på marknad än FoU och för Astrazeneca var skillnaden 70 procent. För fem av bolagen på listan varierar övervikten för marknadsutgifter mellan 47 till 27 procent.
FiercePharma kommenterar att Roche har produkter som är högspecialiserade och inte vänder sig till stora patientgrupper vilket kan förklara bolagets balanserade marknadsföringsutgifter. Pfizer och Astrazeneca har läkemedel med mycket större målgrupper, både patienter som primärvårdsläkare, och marknadsföringen får därför kosta mer.