Marknadsföring av Zantac brus fälld

Magläkemedlet Zantac brus får inte marknadsföras som ett
medel mot bakfylla. Glaxosmithkline döms till 100 000 kronor i böter för sin
reklam i en annonsbilaga i Svenska Dagbladet.

13 dec 2007, kl 15:23
0

Annons

Annonsen med en bild
på ett stort glas rödvin publicerades i en bilaga till Svenska Dagbladet i
början av november. Ovanför vinglaset står texten ?Har du svårt att njuta av
ett glas gott vin??. I den övriga annonstexten kunde man läsa ?Får du
halsbränna och sura uppstötningar om kvällen varit för livlig? ? prova då
Zantac Brus?. Annonsen fick informationsgranskningsmannen, IGM, att reagera. Han
gjorde en egen anmälan med motiveringen att ingen läkemedelsbehandling får
marknadsföras med antydan om att det hjälper mot ?dagen-efter-symtom?. Enligt
IGM antyder också annonsen att man med hjälp av Zantac enkelt kan återgå till ?livliga
kvällar? och i värsta fall även läsa annonsen som en uppmaning att ta Zantac
som en förebyggande åtgärd innan en festkväll.

Glaxosmithkline svarar på anklagelserna genom att hävda att
de aldrig haft för avsikt att föra fram budskapet att Zantac kan användas som
en möjlighet att fortsätta dricka vin eller som förebyggande behandling. Vad de
ville förmedla var att om en person fått sura uppstötningar efter att de
druckit ett glas vin så kan det vara bra att prova en korttidsbehandling med
Zantac. Men företaget drog ändå tillbaka annonsen.

IGM anser inte att företagets svar på anmälan ändrar hans
uppfattning. Han har därför fällt marknadsföringen, och företaget ska betala
100 000 kronor. Glaxosmithkline har accepterat domen.