Marknaden växer för konsulterna

I Sverige finns ett trettiotal kontraktsforskningsföretag verksamma inom kliniska prövningar. Det är både privatägda och börsnoterade företag, svenska och utländska, samt företag och centra som startats av universitet, landsting, regioner eller sjukhus.

18 feb 2005, kl 17:41
0

Annons

CRO-industrin är större idag än för fem år sedan. Anledningen är en ökad utlokalisering av verksamheter i takt med fler sammanslagningar mellan läkemedelsföretag. Nya specialinriktade biotechföretag anlitar också CRO-företag för preliminära kliniska studier innan läkemedelskandidaterna säljs av till de stora läkemedelsföretagen.
– Läkemedelsföretagen vill också gärna slippa ha den stora kliniska forskningsorganisationen inom företaget, för att slippa lösa sysselsättning och lönekostnader för perioder med lägre aktivitet, säger Solveig Wennerholm, ordförande i Apotekarsocietetens förening för klinisk prövning, samt forskningssjuksköterska vid Region Skånes kompetenscenter för klinisk forskning.
Flera som Läkemedelsvärlden har varit i kontakt med ser en ljus framtid för CRO-företagen.
– Tendensen är en ökande marknad. Orsakerna är omstruktureringar av de stora läkemedelsföretagen, samt tillkomsten av allt fler forskningsföretag. Deras affärsidé är ju att ta fram nya läkemedelskandidater att sälja av till läkemedelsföretagen, inte att ta dem ända fram till registrering, säger Anders Grahnén, forskningschef på Quintiles.
– De mindre företagen varken kan eller i många fall vill bygga upp en egen klinisk prövningsorganisation i det egna företaget, säger Solveig Wennerholm.

Bredare erfarenhet
CRO-företagens tjänster innefattar idag ett brett spektrum, allt från inledande människostudier till farmakokinetiska och farmakodynamiska studier, biotillgänglighetsstudier och studier på radioaktiva isotoper. En del har egna läkare och sköterskor anställda, andra har dem på kontraktsbasis.
– CRO-företagen gör samma sak som de stora drakarna men har ofta en bredare erfarenhet. De kan mycket om olika läkemedel, ofta mer än de stora då det gäller ?nya? mål, säger Anders Grahnén.
Han menar att de stora läkemedelsföretagen kan mycket om sina egna produkter. Men när nya tas fram,
som inte tillhör deras portföljer, har CRO-företagen ofta en större erfarenhet.
– Sedan är det lättare att sätta press på en underleverantör än på de egna. Du kan också prispressa på ett annat sätt, säger Anders Grahnén.