Många drabbade av fejkad sjukdom

Genom en fiktiv marknadsföringskampanj för produkten Havidol vill konstnärinnan Justine Cooper uppmärksamma läkemedelsindustrins makt över patienterna. Kampanjen är så trovärdig att flera människor tror att läkemedlet finns på riktigt.

6 mar 2007, kl 18:00
0

Annons

"Havidol är det enda läkemedlet som hjälper mot den nyupptäckta sjukdomen Dysphoric Social Attention Consumption Deficit Anxiety Disorder?. Så står det på hemsidan som är en del av den australiensiska konstnärinnan Justine Coopers skapelse. Konstverket innehåller allt från diagnostisering av sjukdomen till företagslogotyp och utseende på tabletten. Besökare på havidol.com uppmanas att göra ett självtest för att se om man lider av sjukdomen. Symtomen är bland annat att man åldras, känner stress över sitt arbete eller att man tröttnat på att göra saker man förr tyckte var roligt.


Marknadsföringen av det fiktiva terapiområdet är så övertygande att flera människor trott att diagnosen finns på riktigt. Galleriet i New York som sköter hemsidan har enligt nyhetsbyrån Reuters uppgett att flera seriösa hemsidor om panik och ångestsyndrom börjat länka till havidol.com utan att ha förstått att det bara är ett påhitt.


Konstnären Justine Cooper säger i ett pressmeddelande att konstverket är tänkt som en parodi på läkemedelsindustrins egen marknadsföring som ofta spelar på att behovet av ett läkemedel finns där, bara man inser att man är sjuk.