Får Laskerpriset för fetmaläkemedlen
Joel Habener, Lotte Bjerre Knudsen och Svetlana Mojsov. Foton: Privat, Søren Svendsen, Lori Chertoff/The Rockefeller University.

Får Laskerpriset för fetmaläkemedlen

Tre forskare vars upptäckter bidragit till utvecklingen av GLP-1-analoger får dela på det prestigefyllda Laskerpriset i klinisk forskning.

23 sep 2024, kl 09:01
0

Laskerpriset 2024 i klinisk forskning går till tre forskare som på olika sätt bidragit till utvecklingen av GLP-1-analoger. Det skriver The Lasker foundation i ett pressmeddelande.

De tre pristagarna är Joel Habener, professor i medicin vid Harvard university, Svetlana Mojsov, biokemist vid The Rockefeller university, och Lotte Bjerre Knudsen, chef för GLP-terapier på det danska läkemedelsföretaget Novo nordisk. Novo nordisk marknadsför de välkända GLP-1-analogerna Ozempic och Wegovy (båda med den verksamma substansen semaglutid).

Laskerpriset 2024 för behandling av obesitas

GLP-1-analogerna togs ursprungligen fram som behandling mot diabetes typ 2. Men det är deras betydelse för behandlingen av obesitas (fetma) som Laskerstiftelsen uppmärksammar i sin prismotivering.

Stiftelsen skriver att de nya läkemedlen har haft en signifikant betydelse för kampen mot obesitas. “Genom sina upptäckter och målmedvetna ansträngningar har Habener, Mojsov och Knudsen introducerat en nya era av viktkontroll som dramatiskt förbättrar möjligheterna till hälsa och välbefinnande för hundtratals miljoner”.

En lång forskningsresa

Endokrinologen och forskaren Joel Habener blev redan på 1970-talet intresserad av hormonet glukagon och hur det medverkar i kroppens kontroll av blodsockernivåerna. Han lyckades klona genen för glukagon och upptäckte då att samma gen även kodar för en annan molekyl.

Detta var glukagonliknande peptid 1, GLP-1.

Mottagare nummer två av Laskerpriset 2024, Svetlana Mojsov, kunde i sin forskning identifiera och syntetisera den fysiologiskt aktiva formen av GLP-1. Hon tog även fram metoder för att hitta detta protein i tarmarna och drog viktiga slutsatser om dess olika biologiska effekter.

Tog upptäckterna vidare

På 1990-talet kunde sedan pristagare nummer tre, Lotte Bjerre Knudsen, och hennes medarbetare omvandla dessa forskningsgenombrott till behandlingar mot diabetes och obesitas.

Lotte Bjerre Knudsen är chef för det aktuella behandlingsområdet på Novo nordisk.

Laskerstiftelsen delar, som Läkemedelsvärlden tidigare berättat, ut sitt pris varje år sedan 1945. Det har även kategorin grundforskning där priset i år går till Zhijian ”James” Chen, professor i molekylärbiologi. Han belönas för upptäckter som förklarar hur DNA stimulerar immunsvar i kroppen.

Ytterligare ett pris

Samtidigt delas även Lasker Bloomberg-priset ut för forskningsinsatser i allmänhetens tjänst. Detta pris går i år till epidemiologerna Quarraisha Abdool Karim och Salim S Abdool Karim, Centre for the aids programme of research i Sydafrika. De har i sin forskning bland annat belyst nyckelfaktorer för hur hiv smittar bland heterosexuella.