Många företag som restanmält sina läkemedel hos Läkemedelsverket håller bristorsakerna hemliga för allmänheten. Företagen godkänner inte att myndigheten publicerar orsaken till restsituationen offentligt.
Det framgår när Läkemedelsverket nu börjat publicera mer information än tidigare om de restanmälda läkemedlen i sin restlista på webben. Sedan 12 maj finns produktens varunummer med. Och myndigheten offentliggör numer även vad företaget har angett att läkemedelsbristen beror på. En information som användarna av listan länge har önskat sig.
– Många undrar och vill gärna veta vad det beror på när ett läkemedel tar slut, säger Pia Carlstedt, projektledare på Läkemedelsverket.
Håller bristorsakerna hemliga utåt
Det finns dock ett krux. Om företaget inte godkänner det så kommer bristorsaken inte med på den offentliga webblistan.
“Företaget har inte godkänt att Läkemedelsverket publicerar orsaken till restsituationen” står det på onsdagen i orsaksrutan för 470 av 936 restanmälda läkemedelsförpackningar.
Det restanmälande företaget är visserligen skyldigt att berätta för Läkemedelsverket vad som ligger bakom bristen. Men för att bristorsaken sedan ska kunna komma med på webblistan måste det företaget kryssa i en medgivanderuta.
– Hittills är det ganska många som sagt nej, konstaterar Pia Carlstedt.
Produktionsproblem vanlig orsak
När företagen redovisar bristorsaken till Läkemedelsverket kan de välja på sammanlagt 16 orsakstyper inom de fyra kategorierna tillverkning, marknad, distribution och regulatoriskt (alltså orsaker som har med regler för godkännanden och liknande att göra).
I omkring 90 procent av fallen anger företagen orsaker som har med tillverkning eller marknad att göra. Det visar Läkemedelsverkets statistik. Några vanliga exempel är problem med produktionsplanering och produktionskapacitet, brist på hjälpämnen, brist på aktiv substans och oväntat stor efterfrågan på läkemedlet.
För minst 70 nu restanmälda läkemedelsförpackningar har företaget kryssat i “osäkerhet i framtida tillhandahållande” som orsak.
– Det betyder att man eventuellt planerar att ta bort produkten från marknaden, förklarar Pia Carlstedt.