Läkare är negativt inställda till reklam för läkemedel direkt till konsumenterna, så kallad DTC. De menar att sådan reklam sällan ger tillräcklig information om kostnader, enligt 98,7 av de svarande läkarna i en amerikansk studie som i dag publiceras i tidskriften Archives of internal medicine. Vidare var det 94,9 procent som tyckte att det saknades information om alternativa behandlingsmetoder och 54,8 procent som saknade information om biverkningar.
De flesta läkarna, 55,9 procent, ansåg också att konsultationen med patienten förlängdes genom reklamen och ledde till att patienterna efterfrågade speciella behandlingar/läkemedel (80,9 procent).
Undersökningen gjordes som en brevenkät till 529 läkare i delstaten Colorado samt till 261 läkare spridda över hela USA. Dessutom gjordes en telefonundersökning till 500 hushåll i Colorado om deras inställning till läkemedelsreklam.
Det var 29 procent av de svarande bland allmänheten som tyckte att läkemedelsreklam var positivt. 28,6 procent menade att reklamen gör dem bättre informerade om medicinska problem. Ännu färre, 10,6 procent, menade att reklamen får dem att söka vård eller att efterfrågan specifik behandling (13,3 procent).
Författarna drar slutsatsen att de flesta läkare är negativt inställda till läkemedelsreklam till allmänheten. Även bland allmänheten är inställningen negativ och endast en liten del anser att den påverkar dem i deras möte med läkaren.