Apoteket får överlag höga betyg av sina kunder. Nivån har legat kring eller över 70 procent (av 100) under de senaste åren, efter en period med mycket låga värden i slutet på 90-talet. I år noteras dock en minskning på närmare en enhet. Kunderna är överlag nöjda med hur apoteket fungerar, även om tillgängligheten får högst varierande betyg av kunderna.
Servicen har i år fått blandade betyg. Andelen klagande på apoteket är ganska lågt, knappt sju procent. Behandlingen av klagomål sköts mindre bra av apoteket än vad fallet är inom dagligvaruhandeln och Systembolaget.
En klar majoritet av apoteksbesökarna uppger att de skulle önska att vissa apoteksvaror också kunde köpas på andra ställen, till exempel i dagligvaruhandeln. Denna andel, runt 70 procent, har ökat sedan förra mätningen. Över huvud taget förordar svenska folket en liberalisering av apoteksrörelsen.
40 procent av alla svarande uppger att de under det senaste halvåret utnyttjat apoteket för också råd avseende läkemedel och behandling av åkommor. Detta är en ökning sedan tidigare. Däremot har beställning via internet inte slagit igenom. Mindre än 1 av 100 säger sig ha använt detta än så länge. Samtidigt säger 1 av 4 att de avser att utnyttja apoteket också för andra/nya tjänster under det kommande halvåret.
Kvinnor är mer nöjda än män vad gäller apoteket. Förra året var männen en aning mera nöjda. Det finns ingen större regional skillnad i nöjdhet för Apoteket.