Sedan december 2000 kan Sveriges apotekskunder säga vad de tycker om apoteken och deras service. Det är inte Apoteket AB självt som står för undersökningen utan konsumentsajten Cint på internet.
? Det var på förslag från våra medlemmar som vi la upp kategorin, säger Eva Mattsson på Cint.
Fler omdömen önskvärda
Än så länge är antalet omdömen om apoteken ganska få men på Cint ser man gärna fler.
? Jag tror att det lilla antalet beror av olika saker, dels att kunderna tycker att apoteken är ganska lika. Det spelar ingen roll vilket man går till. Dels att våra medlemmar är ganska unga och de är inga storbesökare på apoteken, säger Eva Mattsson.
? Vi hade väntat oss fler omdömen. För att råda bot på det lägger vi ibland upp en länk till kategorin Apotek på vår förstasida för att locka besökare, samt att vi pushar för det i vårt veckobrev.
Gott betyg åt personalen
När medlemmarna på Cint ska betygsätta apoteken får de bland annat svara på frågor som hur ofta de har besökt apoteket, hur nöjda de är med apoteket totalt sett, hur bra öppettiderna är, om det finns kunnig personal att tillgå och hur smidigt det går att få ut receptbelagd medicin. Det finns också möjlighet att lämna kommentarer vid varje fråga och generellt om apoteket.
Några av kommentarerna handlar om att sortimentet är stort och bra, att det finns personal men svårt att hitta någon ledig, att det verkar underbemannat, att personalen informerar om nya mediciner, hur man kan undvika biverkningar och att det alltid är långa köer. Personalen får överlag gott betyg.