Svenskar gillar att handla via nätapotek. Som Läkemedelsvärlden tidigare rapporterat fortsatte uppgången för nätapoteken även under tredje kvartalet i fjol.
Men flera nätapotek som lockar med rea följer inte lagen. Det visar en ny granskning från Konsumentverket.
Nu överväger Konsumentverket att ta i med hårdhandskarna och ta till rättsliga åtgärder.
Nätapotek som bryter mot lagen
Myndighetens granskning, som genomfördes i höstas, visar att nästan fyra av tio e-handelsföretag bryter mot prisinformationslagen.
Av 80 granskade e-handlare får 30 kritik. Bland de som kritiseras finns fyra nätapotek.
– Det är beklämmande att se hur stora och väletablerade företag konsekvent nonchalerar lagens bestämmelser. Jag kan inte tolka resultaten av våra granskningar på annat sätt, skriver Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell i en kommentar.
Vidare skriver Konsumentombudsmannen så här:
– Jag förstår att priset ofta är bästa sättet att locka kunder, men det ursäktar inte det regelfusk vi ännu en gång tvingats konstatera. Jag häpnar över att det fortfarande pågår. Med det nedslående resultatet av vår granskning tvingas vi nu överväga skarpare tillsynsinsatser.
Nätapotek och andra får inte vilseleda
Prisinformationslagen tillkom hösten 2022 för att minska risken att företag vilseleder konsumenter vid prissänkningar.
Enligt lagens bestämmelser måste företag som uppger att priset har sänkts på en produkt ange det lägsta pris som produkten har haft under de senaste 30 dagarna.
– Lagen är till för att du ska kunna lita på att ett erbjudande är så bra som det påstås, men det går ju inte om inte alla handlare följer reglerna, säger Johan Ohlsson, enhetschef vid Konsumentverket, i ett pressmeddelande.
Försöker trolla konsumenterna
Myndigheten gjorde samma granskning hösten 2023.
Då var det sju av tio företag som som inte följde lagen. Det har alltså blivit bättre.
Men Konsumentverket konstaterar att bristerna fortfarande är alltför stora.
Nu duger det inte längre att påstå att man inte kände till reglerna, tycker Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.
– Här vet man mycket väl vad som gäller, men fortsätter ändå att försöka trolla bort oss konsumenter med prissänkningar som inte är så förmånliga som de ser ut.
Ingripande ger effekt
Den nya granskningen visar också att det är företagen Konsumentverket ingrep mot i samband med sin tidigare granskning som nu visar prov på bättre följsamhet.
– Slutsatsen är att det tycks gå bra att trotsa lagen, så länge man inte blir upptäckt. Det är naturligtvis inte så man bedriver seriös verksamhet, skriver Konsumentombudsmannen.
Hon poängterar att det inte är rimligt att tillsynsmyndigheten Konsumentverket, med skattebetalarnas pengar, ska behöva övervaka alla reklamkampanjer dygnet runt och året om.
– Självklart måste handlarna ta sitt ansvar och göra rätt, inte bara mot oss konsumenter, utan även mot de konkurrerande företag som faktiskt strävar efter att respektera lagen.
Startar tillsynsärenden mot fyra nätapotek
Granskningen leder nu till att Konsumentverket startar tillsynsärenden mot de 30 e-handlare som inte följer lagen.
Enligt en artikel i Svensk farmaci finns nätapoteken Apohem, Apotea, Kronans Apotek och Meds med på listan.
Nu får handlarna tillfälle att yttra sig.
Det kan alltså också bli aktuellt med rättsliga åtgärder.