Annons

Kritik mot reklamförslag

EU-kommissionens förslag om hur företag ska få
informera allmänheten om receptbelagda läkemedel får mycket kritik av
remissinstanserna. Totalt har 192 europeiska organisationer tyckt till om
förslaget. Hälften av dem tycker inte att industrin är en bra förmedlare av
information.

27 maj 2008, kl 19:52
0

Annons

I februari i år publicerade EU-kommissionen ett
förslag om att läkemedelsföretag ska få informera allmänheten om receptbelagda
läkemedel. Idag är reklam och information riktad direkt till patienter
förbjuden, men hur det förbudet tolkas är olika i olika europeiska länder. EU-kommissionen
föreslår därför förändringar som ska göra lagen tydligare. Bland annat föreslår
kommissionen att läkemedelsföretag ska få informera patienter om receptbelagda
läkemedel via radio och TV. Skulle förslaget gå igenom skulle det alltså innebära
en väsentlig uppluckring av dagens regelverk.

Under våren har den som vill kunnat skicka in
synpunkter på förslaget till kommissionen. Totalt valde 192 organisationer runt
om i Europa att skriva en kommentar. Bland dem finns olika
läkemedelsmyndigheter, läkarförbund, patientorganisationer,
konsumentorganisationer och läkemedelsföretag.

När det gäller själva grunden i förslaget ? att
läkemedelsföretag ska få informera om receptbelagda läkemedel direkt till
allmänheten ­? är många skeptiska. Totalt säger 48 procent av organisationerna
helt nej till att företag är en bra förmedlare av information och 26 procent
säger ja. Resten är kluvna eller tar inte ställning.

Men inställningen skiljer sig rätt mycket mellan
olika grupper av organisationer. Av de läkemedelsföretag och
branschorganisationer som svarat är 96 procent positivt inställda till att
företagen ska få informera patienter direkt. Av de organisationer som
representerar olika länders socialförsäkringssystem säger istället samtliga att
industrin är en dålig informationsförmedlare. Även de läkarorganisationer som
svarat är skeptiska, av dem är 70 procent negativt inställda mot 7 procent som
är positiva.

Den detalj i förslaget som rör radio och TV har
engagerat många av organisationerna. Drygt en tredjedel säger uttryckligen att
det är en dålig idé att läkemedelsföretag ska få använda radio och TV som
informationskanal. Här är även läkemedelsföretagen själva kritiska. Hälften av
de företag eller branschorganisationer som skrivit kommentarer är emot den
delen av förslaget.
? Det är uppenbart att vi kommer att behöva ändra vissa delar när vi skriver
det slutgiltiga lagförslaget, säger Ulla Närhi som handlägger frågan hos
kommissionen.

I övrigt vill hon inte kommentera hur det faktiska
lagförslaget kommer att se ut. Men det ska vara klart i oktober för att ingå i
ett ?pharmaceutical package?, ett paket med nya lagförslag kring tre stora
områden inom läkemedelsbranschen: information, farmakovigilans och förfalskade
läkemedel.

Vad som kommer att hända med lagförslaget sedan
beror på hur det tas emot i EU-parlamentet. Om parlamentet inte har några
synpunkter på förslaget kan det komma att röstas igenom ganska omgående. Men om
parlamentet anser att vissa delar måste ändras är Ulla Närhis bedömning att
frågan troligtvis inte kommer att avgöras förrän efter nästa parlamentsval som
hålls i juni nästa år.