Kedjorna inväntar besked om ägarfrågan

De stora apotekskedjorna väntar på beslut om och hur Apoteket säljs ut, innan de bestämmer om de ska etablera sig i Sverige. Men på departementet fortsätter man att ducka för frågan.

16 jan 2008, kl 11:48
0

Annons

Utländska aktörer väntar nu besked från regeringen om och hur Apotekets dominans på marknaden ska minska inför omregleringen. Det är den absolut viktigaste frågan, säger aktörer som är intresserade av att etablera egen apoteksverksamhet i Sverige.

Men på socialdepartementet duckar man inför frågan. Joakim Pettersson, politiskt sakkunnig ,vill idag inte säga när det kommer besked om ägarfrågan.
? Om Apoteket sitter i orubbat bo, då är det ointressant, konstaterar Jo Langmoen vd vid finska Tamro som driver kedjan Apotek-1 i Norge.
Kedjan har 40 procent av den norska apoteksmarknaden.
I Sverige är Tamro idag den största leverantören av läkemedel till Apoteket.
? Men tills förutsättningarna klarnar, det vill säga regeringen bestämt sig om Apotekets roll på en liberaliserad marknad, är det business as usual.

Liksom Tamro
väntar den tyska apotekskedjan Celesio på besked om utförsäljningen. Kedjan är liksom Tamro och Alliance Boots etablerad i Norge. De tre kedjorna har tillsammans drygt 80 procent av den norska marknaden.
? Innan vi fattar några beslut måste vi veta förutsättningarna. Och den viktigaste förutsättningen framgår inte av utredningen, säger Reimer Berghausen, presschef på företaget.
? Vi välkomnar förstås att den svenska regeringen nu liberaliserar marknaden och vi håller på att försöka sätta oss in i detaljerna i den 800-sidiga utredningen.

Men prissättningssystemet
som diskuteras hett i Sverige, är inte något som i  högre grad oroar.
Reimer Berghausen konstaterar att prissättningen på läkemedel regleras på olika sätt i de flesta stater.
De två storföretagen är båda lite undrande inför förslaget om en tvåårig provperiod innan de slutliga reglerna bestäms.
– Om det innebär att man efter två år kan rulla tillbaka då kan vi ju inte göra de stora investeringar det innebär att etablera sig på en ny marknad. Nu har jag förstått det som att man efter den perioden kan komma att liberalisera marknaden ytterligare, säger Jo Langmoen.

Båda företagsrepresentanterna
säger också att det är mycket viktigt inför en kommande omreglering att IT-strukturen, det vill säga databaser för högkostnadsskydd med mera separerats från Apoteket och att alla aktörer har tillgång till infrastrukturen.

Hälsokostkedjan Life
som har drygt 200 butiker i Sverige, företrädesvis placerade i gallerior, är butiker som utländska apotekskedjor kan tänkas kasta lystna blickar efter vid eventuell etablering i Sverige.
? Ja våra butiker ligger bra till, säger Thomas Lihagen, chef för de egenägda butikerna.
? Många av dem skulle också mycket enkelt kunna konvertera till fullsortimentsapotek. Så vi är intresserade av förhandlingspartner.
Thomas Lihagens främsta kritik mot utredningen är att regeringen inte tänkt släppa loss den receptfria marknaden före den receptbelagda.
? Det är den största besvikelsen för oss.