"Kampanj för Cialis var grovt övertramp"

Lillys intensiva kampanj för impotensmedlet tadalafil (Cialis) i höstas utgjorde ett kraftigt övertramp mot branschreglerna för marknadsföring, enligt Läkemedelsindustrins informationsgranskningsman, IGM.

13 feb 2004, kl 11:17
0

Annons

“Nio av tio valde Cialis framför Viagra” var i höstas företagets budskap i helsidesannonser, skyltmaterial med mera.

IGM menar att Lilly i sin massiva kampanj blåste upp det vetenskapliga värdet av en enskild studie genom att inte ställa den i relation till andra liknande studier av konkurrerande läkemedel för behandling av erektil dysfunktion.

IGM konstaterar att Lilly med hjälp av sin marknadsbevakning borde ha känt till att det finns andra studier som balanserar värdet av den studie som företaget valt att lyfta fram i sin marknadsföringskampanj, skriver nyhetsbrevet Pharma Online. Lilly har accepterat IGM:s fällande beslut i ärendet.