En vårdcentral i Region Västra Götaland får JO-kritik för formuleringar i kallelser till vaccinationer mot influensa och covid-19.
Kritiken gäller vårdcentralen Närhälsan Slottskogen. En man hade anmält vårdcentralen till justitieombudsmannen, JO, på grund av en kallelse till vaccination mot covid-19 som hans hustru fått.
Kallelsen var ett erbjudande om att komma och vaccinera sig på en tid som vårdcentralen reserverat, utan föregående kontakt med hustrun. I kallelsen stod det att “Om du uteblir från besöket utan att ha avbokat kommer du att få en faktura från oss”.
Närhälsan medger fel i kallelsen
Anmälaren anser att det är helt oacceptabelt att hota äldre personer med straffavgift för att de inte kommer på ett besök som de själva inte bokat.
I utredningen av ärendet är JO och styrelsen för Närhälsan överens om att det inte finns något lagstöd för att ta ut avgift för ett uteblivet besök som en person inte själv bokat. Närhälsans styrelse skriver också vårdcentralen i själva verket inte tar ut någon avgift om någon inte kommer på den reserverade vaccinationstiden.
Vidare förklarar Närhälsans styrelse i sitt svar 19 juni i fjol att formuleringen om avgift finns i standardiserade mallar och att dessa ska ses över.
Skarp JO-kritik
I en kommentar till detta svar berättar anmälaren att det 4 september kom ytterligare en kallelse till reserverad vaccinationstid med samma formulering om faktura vid uteblivet besök utan avbokning från den aktuella vårdcentralen.
JO-kritiken mot Närhälsan Slottskogen är inte nådig. JO understryker att Närhälsan liksom alla andra myndigheter måste följa regeringsformens krav på saklighet i sin verksamhet.
Det strider därför mot grundlagen att hota med en avgift som det inte finns rättsligt stöd för att ta ut: “Det förhållande att vårdcentralen aldrig har tänkt att skicka en sådan faktura ändrar självfallet inte på detta. Förfarandet kan i förlängningen minska förtroendet för myndigheten”, skriver JO.
Väntar sig kraftfulla åtgärder
Justitieombudsmannen framhåller också att det är förvånande att den andra kallelsen hade samma formulering som den första. Detta elva veckor efter att Närhälsan lovat att se över mallen.
“Jag förutsätter att det mer kraftfullt vidtas åtgärder för att säkerställa att liknande fel inte återigen upprepas”, skriver JO.