Läkemedelsvärldens årliga omnämnande för bästa ?big pharma?-monter går i år till Glaxowellcome, som i sin gigantiska mjölkvita tältstruktur lyckades förmedla en gemytlig rumskänsla.
En klassisk ?love it or hate it?-monter. Man lyckades säkert med avsikten att få många besökare att stanna till. Minus dock för några av diskarna, som förde tankarna till Arlandas check in-pultar.
Annars var det ganska jämntjockt, vinnaren var inte lika klockren som år 2000, då Aventis tog hem priset i Göteborg.
Andrapriset går till Pfizer och Boeringer för sin gemensamma monter om KOL, med tydlig koppling till en kommande lansering. Det är inte alltför vanligt att flera företag samsas om en monter, och likaså ovanligt att montertemat inte i första hand är knutet till företag eller preparat. Här kunde man bland annat testa sin lungfunktion och delta i KOL-Jeopardy med Sofia Eriksson som substitut för Magnus Härenstam.
Bottenpriset gick i hård konkurrens till Astrazenecas konstruktion i lila och stål ? rymdskeppet från planeten Nexium. Färger och utformning kändes inte särskilt inbjudande och farkosten var mycket riktigt ganska tom när vi hälsade på.