Informationssug bäddar för mer reklam

Patienter vill ha allt mer information om läkemedel och alla länder i EU lyckas inte möta det ökade suget. Kanske måste man därför släppa in industrin. Det är slutsatsen i en rapport från EU-kommissionen.

24 maj 2007, kl 15:25
0

Annons

Rapporten tar sitt avstamp i problemet att det inte finns en gemensam lagstiftning inom EU för hur information till allmänheten får ske. I den lagstiftning som finns sedan 1992 skiljer man mellan reklam och information. Medan reklamdelen är tydligt reglerad finns det ingen gemensam lagstiftning för informationsdelen.  För att lösa problemet har EU-kommissionen nu arbetat fram grundmaterial för en ny lagstiftning.
Som Läkemedelsvärlden tidigare rapporterat (LMV5/07) finns det kritiker som befarar att den nya lagen kommer att innebära att företagen får rikta reklam för receptbelagda läkemedel till allmänheten, under täcknamnet information.

Rapporten slår fast att patienter har blivit en mycket stark och drivande grupp som kräver mer information om tillgängliga läkemedel. Informationssuget är så stort att många medlemsländers myndigheter inte kan möta det. Samtidigt konstaterar kommissionen att företagen sitter inne med mycket information som de är förhindrade att sprida.
Kommissionen skriver också att patientorganisationer är positiva till mer information, även från industrin. För dem är det inte källan till informationen som är det viktiga utan informationens kvalitet.